Registratorii comerciali vor prelua atribuţiile legate de înregistrarea firmelor la ONRC


Membrii Guvernului au aprobat un proiect de lege privind activitatea de înregistrare şi de modificare a statutului firmelor şi persoanelor fizice la Registrul Comerţului, totodată fiind şi simplificate procedurile de înregistrare a firmelor.

„Toate atribuţiile ţinând de înregistrarea societăţilor comerciale, divizarea sau fuziunea acestora sau încetarea activităţii lor, autorizarea persoanelor fizice vor fi preluate de o categorie nouă, de registratorii comerciali, funcţionari în Registrul Comerţului cu statutul de personal contractual, investiţi cu putere de autoritate publică”, a anunţat Alina Bica, secretar de stat în Ministerul Justiţiei.

Judecătorii vor interveni în acest proces doar în cazul contestaţiilor, în condiţiile în care registratorii comerciali vor avea drepturile şi obligaţiile magistraţilor, fără să fie însă magistraţi. Pentru a accede la statutul de registrator comercial este nevoie ca cei interesaţi să aibă studii juridice necesare, experienţă minimum 5 ani în domeniu şi să treacă examenul. În scopul pregătirii viitorilor registratori, o parte din personalul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului urmează cursuri de perfecţionare încă din 2009, urmând ca posturile care rămân neacoperite să fie scoase la concurs.

Prin acelaşi proiect de lege, se urmăreşte şi facilitarea accesului persoanelor interesate la informaţiile publice legate de companii. „În doi ani vom renunţa la publicarea în Monitorul Oficial a actelor ţinând de înfiinţarea societăţilor comerciale şi modificările aduse în cadrul acestora prin întocmirea unei platforme electronice care va permite tuturor persoanelor interesate, cu costuri minimale, să aibă acces la baza de date respectivă. Termenul propus pentru updatarea bazei de date prin înregistrarea unei noi societăţi comerciale este trei zile”, a precizat Bica.

O noutate este faptul că această bază de date va conţine şi cazierul asociatului, acţionarului sau administratorului unei firme, precum şi societăţile comeciale inactive fiscal. „Aceste societăţi inactive fiscal sunt activate doar la un moment dat, pentru anumite scopuri. Când o societate comercială va dori să intre în relaţii de afaceri cu altă societate comercială va putea să acceseze această bază de date şi să vadă dacă are un partener de afaceri viabil”, a explicat secretarul de stat.

În plus, este transpusă în legislaţia naţională o directivă europeană care prevede simplificarea procedurilor privind fuziunea, divizarea sau încetarea activităţii societăţilor comerciale. „Nu mai obligăm societatea să aducă tot noianul de documente care se cer acum. Vor fi documente bine individualizate, care vor uşura munca agenţilor economici. Semnătura electronică capătă acum valenţe importante pentru că poţi să efectuezi înregistrarea unei societăţi comerciale pe calea internetului, nemaifiind necesară deplasarea persoanei fizie la sediul Registrului Comerţului să depună fizic documentele respective”, a conchis Alina Bica.

Sursa: NewsIn