Centralul—magazinul cu o viaţă de om. Afacerea care a supravieţuit regimului comunist şi economiei de piaţă


Puţine sunt brandurile locale care au reuşit să-şi continue existenţa, iar numele lor să spună ceva şi după aproape 35 de ani. Doar câteva afaceri au găsit soluţii să reziste în aceeaşi formă şi să se reinventeze în funcţie de fiecare context economic, de la regimul comunism la tranziţie şi economia de piaţă, apoi străbătând nemiloasa criză. Le considerăm excepţii şi ne minunăm de încăpăţânarea cu care şi-au croit drum în timp, devenind exemple de bună practică, după dictonul “Uite că se poate şi în România!”

Povestea unui magazin întrupă parte din istoria oamenilor şi a comunităţii. Atunci când opulentele mall-uri nici măcar nu erau plăsmuite de mintea românului, marile magazine de stat erau centrul lumii bunăstării. Cumpărăturile făcute aici ţineau locul prestigioaselor produse de  firmă cu etichete simandicoase. Mobila, bijuteriile, cosmeticele, produsele de artizanat, îmbrăcămintea, jucăriile: toate “made in România”, ambalate după standard, îi făceau pe mulţi cumpărători mult mai fericiţi decât ar putea azi orice altă sesiune de shopping.

Pentru clujeni Magazinul Central era un spaţiu care le dădea starea “de bine”. Tumultul, scările rulante, vitrinele la care se privea cu nesaţ, vânzătoarele amabile îmbrăcate în uniforme, cam aceasta a fost poza obişnuită a magazinului timp de câtiva ani de la inaugurarea sa din 1977, realizată în urma unei dispoziţii de partid care cerea ca în oraşele reşedinţă de judeţe să fie înfiinţată câte o unitate comercială importantă. Apoi a venit o vreme de restrişte, cu liste lungi de aşteptare pentru a putea cumpăra un produs de mobilier şi cozi matinale interminabile. Marfa era aur curat.

Preluat în anii 1990, când faima de altădată părea ştirbită, Centralul trebuia repus pe picioare, adus la viaţă. Marius Maier, actualul director general, nu a încetat să creadă în puterea pe care magazinul o are în faţa clujenilor.

În 2012, Magazinul Cetral, care este şi societate membră a Camerei de Comerţ şi Industrie Cluj, s-a consolidat ca reper. Este magazinul reprezentativ al oraşului care încă îşi continuă sarcina de a valoriza centrul , înconjurat de second-handuri şi outleturi cu produse chinezeşti.  Este singurul centru comercial care nu se dezice de marfa românească şi promovează producătorii autohtoni, calitatea.

O afacere mereu apropiată clujenilor

Strategia de business e simplă, orientată către răbdare şi o viziune tradiţională de dezvoltare. “Lucrurile merg încet şi sigur, nu sunt înregistrate mari creşteri în vânzări şi trafic, dar ne menţinem poziţia consacrată pe piaţă. Magazinul nostru nu se vrea un concurent  direct al mall-urilor şi nici nu poate fi, e un centru comercial parte a Clujului. Obiectivul său este să rămână apropiat clujenilor şi să-i atragă şi pe tineri, încercând să se adapteze şi să se deschidă şi spre aceştia. Centralul este de 35 de ani în inima Clujului, aspect care se referă atât la latura sentimentală cât şi la cea materială a magazinului”, explică reprezentanţii conducerii centrului comercial.

Iniţial cu o suprafaţă comercială de 14 400 mp Magazinul Central a fost extrins şi modernizat începând cu 2008, iar, în prezent, asigură pentru toţi clienţii săi vechi şi noi o ofertă bogată de branduri naţionale şi internaţionale pentru toate categoriile de vârstă: produse vestimentare şi accesorii, încălţăminte, bijuterii, cosmetice, jucării, papetărie şi birotică precum şi servicii de consultanţă în amenajări interioare şi vânzări de mobilier direct din fabrică, schimb valutar, supermarket, cafenea şi restaurant-berărie. Suprafaţa comercială este de 20. 000 mp distribuită pe 4 etaje.

Mai mult, pentru a deservi nevoile clujenilor cu spirit de iniţiativă, conducerea magazinului pune la dispoziţie gratuit pentru organizarea de evenimente Galeria de Artă, amplasată la etajul 3, care are o suprafaţă de 683 mp, şi open space-ul de la etajul 4, de lângă berărie, care se întinde pe 269 mp. Aceste spaţii pot fi folosite pentru acţiuni artistice sau evenimente corporate, sau chiar în cazul susţinerii unei conferinţe, dacă organizatorul poate procura şi transporta în complexul comercial logistica necesară desfăşurării manifestării.

O prezentare mai aprofundată şi informaţii complemenatre pot fi obţinute accesând site-ul Magazinului Central (www.magazincentral.ro).


Premiile obţinute de Magazinul Central, ca urmare a activităţii desfăşurate

1997: Diploma specială pentru nominalizări consecutive în Topul Judeţean Cluj în anii 1995, 1996, 1997.

2003: Locul 1. Comerţ cu amănuntul.

Întreprinderi mari.

2005, 2006 şi 2007: Locul 1. Comerţ. Export. Turism.

Comerţ cu amănuntul în magazine specializate şi nespecializate al altor produse.

Întreprinderi mijlocii

2005 si 2007: Diploma de Excelenţă pentru nominalizări consecutive pe primele 3 locuri în ultimele 3 ediţii ale topului.