Sunteți într-un conflict ? Sunteți în pragul unui litigiu ? Aveți un diferend cu cineva care este o persoană fizică sau o persoană juridică ?
Apelați la mediere !
Ce este medierea ?
Medierea este o modalitate de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor dintre persoane fizice sau persoane juridice prin care acestea au posibilitatea să-și rezolve litigiile fără a mai apela la un proces în justiție, în prezenta mediatorului, persoană autorizată care are rolul de a facilita comunicarea dintre părţi, astfel încât acestea să ajungă la o înţelegere în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate.
De ce mediere ?
Avantaje.
- Medierea este cea mai rapidă cale de rezolvare a conflictului. Medierea permite o importantă economie de timp datorită modului de desfășurare. Spre deosebire de alte procedee, posibilitatea de rezolvare rapidă a conflictului, înaintea oricăror alte metode, este de esența medierii, durata în timp a acestei proceduri fiind de ordinul a câteva ore sau ședințe
- Medierea reduce costurile de rezolvare a conflictelor. Față de procedura judiciară, medierea implică mult mai puține costuri. Rezolvarea litigiului pe calea medierii evită cheltuieli cu diversele taxe sau onorarii ce sunt percepute în faza de judecată.
- Medierea este confidențială. Atât mediatorul cât și participanții la mediere sunt obligați să păstreze confidențialitatea informațiilor de care se uzează sau se ia cunoștință în cursul procedurii de mediere, motiv pentru care se semnează un acord de confidențialitate. Acelasi lucru se întâmplă și cu documentele întocmite sau ce au fost prezentate de părți în cursul medierii. Obligația de confidențialitate subzistă și după terminarea procedurii de mediere, fiind nelimitată în timp. Este evitată prezența publică a părților, a expunerii problemei lor în public și a stresului generat de sala de judecată.
- Medierea este voluntară. Acceptarea medierii ca metodă de soluționare pe cale amiabilă a conflictului este alegerea exclusivă a părților. Participarea la mediere este rezultatul voinței lor precum și alegerea momentului când pot renunța la această procedură.
Medierea deci, nu este obligatorie, însă din august 2013 informarea privind posibilitatea de a recurge la mediere este obligatorie. Medierea, ca modalitate de rezolvare a unui conflict este la latitudinea părţilor, dar la înaintarea unei acţiuni în instanţă, orice persoană este obligată să prezinte un certificat de informare acordată de un mediator din care să rezulte că a luat la cunoştinţă de faptul că există această variantă de rezolvare a conflictului. Instanţa respinge orice acţiune ca inadmisibilă, dacă petentul nu prezintă în introducerea acţiunii şi acest certificat. Trebuie menţionat faptul că este posibil că şi persoanele care se află deja în proces, fie la sugestia instanţei, fie pentru că între timp s-au informat sau au ajuns la concluzia că este mai avantajos sau pot ajunge la un consens, să întrerupă procesul şi să apeleze la un mediator. În cazul în care conflictul a fost soluţionat pe calea medierii, instanţa va pronunţa, la cererea părţilor, o hotărâre, potrivit dispoziţiilor art. 271 din Codul de procedură civilă Astfel se scurtează atât timpul cât şi cheltuielile de judecată.
- Medierea este aplicabilă în domeniul civil, comercial, al familiei, muncii și chiar penal. Legea nr. 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator prevede numai câteva excepții și anume nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum și orice alte drepturi de care parțile, potrivit legii, nu pot dispune prin convenție sau prin alt mod admis de lege. Nu pot fi mediate, de asemenea conflictele care cad sub incidența ordinii publice.
- În mediere Soluția este a părților ! Soluționarea conflictului între părți este reprezentată de acordul acestora asupra problematicii generatoare de litigiu. Practic, acordul este al părților, nefiind impus, elaborat sau cenzurat de mediator. Procedura medierii permite participanților în conflict găsirea unei soluții unanim acceptate cu ajutorul mediatorului, voința de a ajunge la un compromis a părtilor fiind primordială. Diferența față de orice soluție impusă (hotărâre judecătorească, arbitraj) este ca, fiind soluția părților, satisface nevoile și dorințele acestora și elimină în mare măsură potențialul de conflict viitor între aceleași persoane.
Centrul de mediere, care funcționează pe lângă Camera de Comerț și Industrie Cluj, pune la dispoziția firmelor și a persoanelor fizice o modalitate de rezolvare amiabilă a diferendelor ivite în relațiile de afaceri, interne sau internaționale, dar și a conflictelor civile și comerciale, prin procedura medierii.
În ceea ce privește costurile medierii, urmărim asigurarea unei largi accesibilități a tuturor categoriilor de solicitanți și situarea acestor costuri sub cele ale instanțelor, cu respectarea prevederilor art. 25 si art. 45 din Legea nr. 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator.
Secretariat Tehnic – Informații suplimentare și înregistrare solicitări:
Tel. 0264/730982
E-mail: beatrix.cociuba@ccicj.ro