ANPC a aplicat amenzi de 1,3 milioane lei societăţilor bancare


ANPC a aplicat 73 de amenzi contravenţionale în valoare de 1,34 mil lei, în urma verificării respectarii prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă de către societăţile bancare.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a verificat, în perioada 11 – 20 august, 255 de puncte de lucru ale societăţilor bancare din toate judeţele, cu excepţia municipiului Bucureşti.

Pentru abaterile constatate, comisarii ANPC au aplicat 73 de amenzi contravenţionale în valoare de 1.339.000 lei şi 74 avertismente. De asemenea, s-au dispus măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a clauzelor contractuale in termen de 15 zile, se arată în comunicat.

Nereguli constatate în timpul controlului. Consumatorii nu erau informaţi cu privire la precontract prin furnizarea unui formular „Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”. De asemenea, în formularul de informaţii standard se mentionează, contrar legii, faptul ca respectivul consumator nu are dreptul de renunţare la contractul de credit în termen de 14 zile.

Printre neregulile constatate, ANPC menţionează nerespectarea termenului de minim 15 zile dintre data furnizării formularului şi data încheierii contractului, iar în formularul standard erau prevăzute costuri aferente întocmirii dosarului de credit, percepute la momentul întocmirii dosarului şi pe care creditorul nu le returnează în cazul în care respinge dosarul respectiv.

În ce priveşte contractul, dreptul consumatorului era condiţionat de rambursarea anticipată parţială a creditului „prin impunerea unei ‘sume minime ce poate fi rambursata (…) egala cu cel putin trei rate’. De asemenea, reprezentanţii ANAF au depistat prezenta în contract a unei clauze prin care, în cazul în care banca modifică (unilateral) prevederi privind costurile creditului (comisioane, dobânzi etc), în urma notificării consumatorul are ‘posibilitatea’ să accepte sau să ‘renunţe la serviciile contractate’. Această clauză este contrară legii care prevede expres ca în situaţia în care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul rămâne nemodificat.

De asemenea, nu se menţionează în contract obligaţia băncii de a trimite notificări consumatorilor cu 30 de zile înainte de a modifica conţinutul clauzelor referitoare la costuri sau în contractul de credit era prevăzut comision pentru retragere de numerar din contul curent.

„Se spune că o lege este bună dacă oricine o poate înţelege fără cunoştinţe de specialitate. Cu privire la OUG 50/2010 vedem deocamdată că e foarte clară pentru consumatori, majoritatea profani în domeniul serviciilor financiare şi impenetrabilă pentru profesioniştii din bănci. Deşi Ordonanţa a intrat în vigoare din 21 iunie, am găsit unităţi bancare în care se credea probabil că respectarea prevederilor ei ar fi facultativă. Se pare că mulţi nu au înţeles nici litera nici spiritul acestei legi: obligaţia de a respectă consumatorul şi de a-l trata că parte egală în convenţia de credit”, a declarat preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.

Sursa: NewsIn

Foto: http://www.citynews.ro