Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA


Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA este subordonată Primăriei Municipiului Cluj-Napoca. Compania prestează servicii către populație, principala sa activitate fiind transportul de persoane în municipiu.

Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA este membră a Uniunii Române de Transport Public – URTP – care este asociată la Uniunea Internațională de Transport Public cu sediul la Bruxelles.

Istoricul transportului public în orasSustinem ci

ment for president

Primele forme de organizare a transportului public în oraș apar în a doua jumãtate a secolului al XIX – lea pe fondul  creșterii numãrului de locuitori și a extinderii orașului.

Dezvoltarea transportului public este stimulată și de legarea în circuitul feroviar a gãrii Cluj în anul 1870. Tendința inițialã a transportului public a fost sã lege cartierele orașului cu gara Cluj.

Primele forme de transport pubic în oras au fost pe cale feratã cu tracțiune hipo, iar imediat dupã aceea, în 1890, tracțiunea a fost asiguratã de locomotiva cu aburi.

Deși dezvoltarea orașului continuã,  proiectele de introducere a tracțiunii electrice la tramvaie nu pot fi puse în aplicare pânã la sfârșitul primului război mondial din cauza lipsei de capital și a surselor de energie.

Dupã primul rãzboi mondial are loc  o înviorare a activitãții economico-sociale și o  creștere semnificativã a numãrului de locuitori (în 1920 ajunge la 83.000 locuitori). În aceste condiții problema transportului public devine stringentă.

În anul 1922, douã camioane „Saurer” rãmase capturã de razboi, cumpãrate de la armatã, recondiționate și  recarosate în autobuze,  dintre care unul cu etaj descoperit (acoperit cu rogojinã pe timp de ploaie),  asigurã transportul cãlãtorilor în oraș de la barierele Someșeni (azi P-ța Mãrãști) pe strada Dorobanți,  centru,  gara CFR.

Dupã anul 1924 se înființeazã societãțile: ‘Blaga-Mãgãrit’ și ‘Rotatia’, cea din urmã dezvoltânduse treptat a ajuns în 1926 sã cuprindã 32 de membrii și pe diferite trasee din oraș sã asigure circulația a peste 50 de autobuze.

Între anii 1929-1930 a luat ființã la Cluj  ‘Uniunea Automobilelor de Cãlãtori și Marfã’  iar în 1931 „Asiciatia Autocamionagiilor Profesioniști”.

Cei mai mulți proprietari  s-au grupat în „Asociatia Proprietarilor de Autobuze  Rapid” care a obținut ulterior din partea primãriei dreptul exclusiv de a organiza în Cluj transportul de persoane în comun. Traseele leagã în continuare gara de centru și cartierele mãrginașe.

În pragul celui de-al doilea rãzboi mondial în Cluj erau organizate nouã linii de autobus dintre care trei erau sezoniere.

În primii ani de dupã rãzboi transportul urban a întâmpinat mari greutãți din cauza numãrului scãzut de autovehicule și a lipsei de benzinã. În aceste condiții o bunã parte din autobuzele firmei „Rapid” au folosit gazul metan drept combustibil.

Dotarea cu autobuze din producția internã, precum și introducerea în anul 1959 a transportului electric urban de troleibuze din producția autohtonã au însemnat o etapã semnificativã în activitatea de transport urban în municipiul Cluj.

La 1 ianuarie 1961 a luat ființã Intreprinderea Orãșeneascã de Transport Cluj, transformatã ulterior în Intreprinderea de Transport Urban Cluj.

La 1 ianuarie 1980 se înființeazã Intreprinderea Județeanã de Transport Local  care organizeazã activitatea de transport public în toate municipiile din județ.

Creșterea semnificativã a populației orașului, ca urmare a procesului de industrializare de dupã anul 1970, duce la introducerea transportului cu tramvaiul în anul 1987.

Dupã 1990, în tendința generală de descentralizare care are loc, intreprinderea se descompune în unități de transport local autonome pentru fiecare municipiu din județ.

În municipiul Cluj-Napoca ia ființã Regia Autonomã de transport Urban de Cãlãtori (R.A.T.UC.)   care a rãmas pânã azi cel mai mare operator de transport public din oraș.

Ca urmare a hotărârii nr. 499/2013 a Consiliului Local Cluj-Napoca, Regia se reorganizeaza astfel devenind Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA, societate pe actiuni cu actionar unic Municipiul Cluj-Napoca.

Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA este subordonată Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca, având sediul central în municipiul Cluj-Napoca, B-dul 21 Decembrie nr. 128-130, având obiect principal de activitate transportul urban de călători cu autobuze, troleibuze și tramvaie pe linii organizate.

Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA este organizată și funcționează pe baza principiului eficienței economice asigurată prin acoperirea cheltuielilor de producție din încasările realizate din prestarea serviciilor de transport prin vânzarea de bilete și abonamente de călătorie, încasarea de la buget a diferențelor de tarif aferente abonamentelor de călătorie vândute la prețurile aprobate conform avizului Oficiului Concurenței.