David Ciceo, CEO/director general, Aeroportul Internaţional  Cluj-Napoca Interviu 31.08.2018


Spread the love

David Ciceo, CEO/director general, Aeroportul Internaţional  Cluj-Napoca

Interviu 31.08.2018

ATN: Aeroportul din Cluj-Napoca s-a bucurat de o creştere puternică în ultimii ani, iar în viitorul apropiat, este de aşteptat să se depăşească pragul de 3 milioane de pasageri pe an. Ce a determinat această creştere?

DC: 2017 a fost pentru Aeroportul Cluj-Napoca anul cu cea mai mare creştere şi al 21-lea cu o creştere neîntreruptă dacă lăsăm la o parte perioada 2011-12 când, pe fondul crizei economice, am înregistrat un regres minor. În 2017, am trecut pentru prima dată pragul de 2 mil. şi am ajuns aproape de 3 mil. de pasageri pe an pe aeroportul nostru. Traficul impresionant pe care l-am înregistrat a fost rezultatul eforturilor noastre susţinute îndreptate spre o dezvoltare bine-direcţionată şi eficientă a rutelor. Creşterea a fost în mare parte determinată de un program de zboruri care asigură peste 45 de destinaţii către 21 de ţări, inclusiv 8 rute noi în ultimele douăsprezece luni.

ATN: A atins Aeroportul Cluj-Napoca potenţialul maxim în raport cu infrastructura existentă?

DC: Începând cu anul 2004, am întreprins eforturi uriaşe de optimizare a infrastructurii. A devenit evident pentru noi faptul că procesul de liberalizare care va veni odată cu aderarea României la Uniunea Europeană va conduce către o creştere a nivelului traficului aerian căreia trebuia să-i facem faţă. Atunci, nivelul traficului aerian atingea doar 200.000 de pasageri deşi crescuse constant faţă de cei 32.000 de pasageri înregistraţi cu un deceniu în urmă. Am luat decizia strategică de a construi două noi terminale, o pistă nouă şi am extins platforma de staţionare aeronave, astfel încât atunci când a apărut o creştere uriaşă a traficului aerian, eram pregătiţi pentru aceasta. În acest moment, infrastructura noastră este stabilă şi solidă, dar trebuie să ne pregătim deja pentru traficul din viitor.

ATN: Care sunt punctele forte ale aeroportului Cluj-Napoca?

DC: În opinia mea, punctele noastre forte constau în calitatea strategiei şi a managementului, în capacitatea noastră de adaptare la schimbările rapide ale industriei aeroportuare şi a politicii noastre eficiente de marketing. Acestea ne-au permis să construim infrastructura de care avem nevoie, să creştem performanţa operaţională, să îmbunătăţim calitatea serviciilor şi să valorificăm mai bine poziţia strategică în centrul unei regiuni foarte dinamice, care va atinge un trafic aerian de aproape 35 mil de pasageri anual (aproape o dublare a cifrelor actuale) la nivelul ţării, până în anul 2035. Am demonstrat că suntem capabili să gestionăm o creştere semnificativă a traficului aerian, că suntem un partener de încredere atât pentru companii, cât şi pentru pasageri.

ATN: Ce niveluri de trafic prognozaţi pentru următorii ani?

DC: Estimăm că traficul aerian actual va fi aproape dublu în mai puţin de zece ani şi vom deservi aproape 7 milioane de pasageri pe an până în 2030. Aceasta este o provocare imensă pentru noi, astfel încât am început deja pregătirile pentru a face faţă acestui nivel de trafic.

ATN: Care sunt cele mai performante rute de pasageri ale aeroportului?

DC: Principala noastră destinaţie internă este Bucureştiul. Celelalte două destinaţii interne pe care le oferim, Timişoara şi Iaşi, sunt încă destul de noi şi trebuie consolidate. Rutele noastre externe de top sunt Londra, Munchen şi Bergamo. În ceea ce priveşte destinaţiile de vacanţă, cele mai importante rute sunt Antalya, Hurghada şi Heraklion

ATN: Care sunt cele mai importante obiective ale aeroportului în ceea ce priveşte partenerii companiei aeriene şi extinderea rutelor în următorii ani?

DC: În prezent, avem un mix de operatori de transport pentru recreere, low cost şi tradiţionali pe aeroportul din Cluj-Napoca. Este o componentă a politicii noastre de a ne concentra asupra atragerii mai multor rute din toate cele trei sectoare. Principalele companii care operează pe aeroportul din Cluj-Napoca sunt Wizz Air, Blue Air, TAROM şi Lufthansa.

ATN: Care sunt principalele provocări în privinţa dezvoltării serviciilor aeriene pe Aeroportul din Cluj-Napoca în viitorul apropiat-mediu?

DC:  Ne aflăm acum într-o etapă de consolidare, deoarece companiile aeriene trebuie să consolideze rutele pe care le-au deschis în ultimii câţiva ani. Scopul nostru este să continuăm să oferim pasagerilor noştri posibilitatea de a alege între numeroasele companii aeriene cu diferite niveluri de servicii şi o reţea de rute cât mai mare posibil.

Cele mai mari provocări care ne stau în faţă se referă la finanţarea destinată creşterii capacităţii aeroportului pentru a putea deservi 7 milioane de pasageri pe an, gestionarea unei concurenţe din ce în ce mai acerbe la nivel regional, schimbarea foarte rapidă a mediului extern, impactul tehnologiei asupra industriei aeroportuare.

ATN: Care este strategia dvs. de dezvoltare pentru anii următori?

DC: Strategia noastră are în vedere capacitatea noastră de a contribui la dezvoltarea regiunii. Aeroportul Cluj-Napoca vizează în primul rând deservirea economiei regiunii şi sporirea conectivităţii acesteia. În acest sens, planificăm dotarea aeroportului Cluj-Napoca pentru aceste cerinţe de viitor. Totuşi, nu evaluăm succesul doar în contextul creşterii. Pentru noi contează şi feedback-ul zilnic al pasagerilor, companiilor aeriene şi al partenerilor noştri comerciali. Scopul nostru este de a oferi o experienţă excelentă clienţilor. Iniţiativele şi eforturile noastre pe termen mediu şi lung, în curs de desfăşurare la Aeroportul Cluj-Napoca, sunt dedicate asigurării experienţelor unui aeroport de top.

 

Sursa:

Air Transport News