Informare CCIR referitoare la reuniunea Comitetului de Monitorizare (CM) pentru Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020
Informare CCIR referitoare la reuniunea Comitetului de Monitorizare (CM) pentru Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020
Camera de Comert si Industrie a României (CCIR) transmite minuta reuniunii Comitetului de Monitorizare POCU din data de 15 mai 2023,în variantă finală, urmare primirii observatiilor/completrilor reprezentantilor Comisiei Europene, Directia General Ocupare, Afaceri Sociale si Incluziune (DG EMPL).
In contextul analizei programului, reprezentantii DG EMPL au subliniat că accentul trebuie pus pe finalizarea proiectelor, cresterea absorbtiei si atingerea indicatorilor.
In cadrul reuniunii au fost discutate aspecte specifice stadiului implementării POCU de la ultimul CM până in prezent, detalii privind Raportul anual de implementare POCU aferent anului 2022 si au fost prezentate propunerile de modificare a programului.
Pentru informatii suplimentare vă puteti adresa Directiei Strategii, Politici si Proiecte, director Cristina Ionescu, cristina.ionescu@ccir.ro, 021.319.01.00.
Minuta reuniunii Comitetului de Monitorizare a
Programului Operational Capital Uman 2014 – 2020
Data: 15 mai 2023
Locul desfăsurării: online
Participanti: la reuniune au participat domnul Bogdan – Eduard SIMCEA, secretar de stat ăn
cadrul Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene, reprezentantii Comisiei
Europene, precum si un număr de 26 membri / supleanti si 7 observatori reprezentănd:
• Directia General Programe Europene Capital Uman Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
• Directia Generală Programare si Coordonare Sistem – Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
• Organisme Intermediare Regionale – Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
• Directia Politici Servicii Sociale – Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale
• Autoritatea National pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităti – Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale
• Directia Generală lnvătămănt Universitar – Ministerul Educatiei
• Organismul Intermediar POCU – Ministerut Educatiei
• Autoritatea de Management PNDR – Ministerul Agriculturii si Dezvoltării Rurale
• Autoritatea de Management POCA – Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice $i
Administratiei
• Autoritatea de Management POR – Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Administratiei
• Ministerul Sănătătii
• Fundatia World Vision Romania
• Fundatia pentru Dezvoltarea Societtii Civile
• Romani Criss
• Camera de Comert si Industrie a Romăniei
• Patriarhia Romănă
• Institutul Economic Romăn
• Asociatia Patronatut Tinerilor Intreprinzători din Romania
Minuta reuniunii ordinare a CM POCU 2014 – 2020, Bucuresti, 15 mai 2023
• Consiliul National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romănia
• Autoritatea de Management POAT – Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
• Serviciul Evaluare Programe – Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
• Directia Implementarea Programului PNRR – Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitătii de Sanse
• Autoritatea de Certificare si Plată – Ministerul Finantelor
• Autoritatea de Audit – Curtea de Conturi
• Autoritatea Natională pentru Calificări – Ministerul Educatiei
• Asociatia pentru Dezvoltare Intracomunitară ITl „Delta Dunării”
Evenimentul online a fost prezidat de domnul Vladimir ROVINTESCU, director general alDirectiei Generale Programe Europene Capital Uman, presedintele CM POCU.
La începutut intălnirii presedintele CM POCU a anuntat intrunirea cvorumului prevăzut de ROF pentru desfăsurarea reuniunii.
ASPECTE DISCUTATE
1.Cuvânt introductiv
Domnul Bogdan – Eduard SIMCEA, secretar de stat ăn cadrut Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene a precizat că ăn contextul conditiilor socio-economice schimbate, in anul2022 au fost modificate o serie de tinte ale indicatorilor precum si faptul c a fost introdusă AP
În acest an se are in vedere, de asemenea, utilizarea unei noi flexibilităti pusă la dispozitie de CE, prin introducerea AP 10 – SAFE. A fost subliniat ăn acest sens sprijinul acordat de către Comisia Europeană si colaborarea membrilor CM POCU.
Domnul Vladimir ROVINTESCU, director general al Directiei Generale Programe Europene Capital Uman, presedintele CM POCU a mentionat faptul că se fac pregătiri de ănchidere, toate modificările de program fiind aliniate cu situatia actuală, subliniind importanta lucrărilor unui CM activ si eficient.
Doamna Emanuelle GRANGE, sef al unitătii geografice Romănia si Bulgaria, – Directia Generală Ocupare, Afaceri Sociale si Incluziune – Comisia Europeană (DG EMPL) a precizat că trebuie pus accent pe finalizarea proiectelor, cresterea absorbtiei si atingerea indicatorilor. Referitor la realocări a amintit că este esential să nu se piardă din vedere angajamenteleinitiale. A mentionat că războiul din Ucraina, pandemia COVID si criza energetică reprezintă factori de flexibilitate pentru program care pot fi folositi in sprijinul grupurilor defavorizate. Totodată dumneaei a adus ăn discutie faptul că timpul rămas pentru implementare este scurt $i trebuie utilizat eficient.
Presedintele CM POCU a anuntat cvorumul (25 membri), subliniind faptul că deciziile care vor fi luate sunt statutare.
2. Aprobarea agendei reuniunii a fost realizată prin consens.
Minuta reuniunii ordinare a CM PCU 2014 – 2020, Bucuresti, 15 mai 2023
3. Prezentarea stadiului implementării POCU de la ultimul CM pănă fn prezent
Reprezentantul DGPECU a prezentat stadiul implementării POCU pentru perioada noiembrie 2022 – mai 2023, mentionănd faptut că:
✓ a fost lansat un apel de propuneri de proiecte, cu o valoare de 118,43 mil. euro;
Au fost verificate 3562 dosare de achizitii publice/private;
Totodată s-a mentionat că valoarea cumulativă a plătilor a insumat 17,07 mld. lei pentru 2825 proiecte.
Referitor la cererile de rambursare a subliniat ca POCU s-a dovedit un program sustenabil, valoarea prefinantărilor la acest moment, ajungănd s fie mai mică decăt a cea a cererilor derambursare, context fn care nu mai există risc de dezangajare. Tinta pentru anu 2023 însumează 1,2 mld. euro, la luna mai gradut de ăndeplinire al tintelor fiind de 110%. S-a amintit faptul că AP 1 incă ridică probleme, desi progresul a fost semnificativ anut trecut. Au existat o serie de facilităti care au creat posibilitatea ca economiile să fie redirectionate, cu reale sanse ca absorbtia FSE să ajung la 100%.
Reprezentantul World Vision a felicitat colegii din OIR si din AM, subliniind că dincolo de numărul de cereri si de sumele procesate, calitatea procesului de verificare s-a eficientizat $i profesionalizat foarte mult. A fost formulată o ăntrebare cu privire la modu! ăn care beneficiarii ar putea să sustină procesul pe următoarele sase luni si cum ar putea facilita acest lucru membrii CM.
Presedintele CM POCU a precizat că se fac eforturi sustinute avăand ăn vedere că urmează o perioadă mai dificilă. Sprijinul care poate fi acordat constă fn urgentarea proceselor specificăndu-se că dacă există cheltuieli pe care beneficiarii stiu că nu le vor efectua, se recomandă să ănstiinteze OIR. Există beneficiari care nu vor putea acoperi valoarea intreagă a cheltuielilor, iar toate economiile care se vor face trebuie dezangajate.
Un alt aspect important abordat a fost pregătirea cererii de rambursare finale. Avănd în vedere estimarea că se vor depune multe cereri simultan, se preconizează că va fi dificilă procesarea si identificarea economiilor. Se impune totodată urgentarea depunerii raportărilor unora dintre beneficiari, care au decalaje chiar de sase luni.
Reprezentantul DG EMPL a evidentiat progresele fată de CM POCU anterior. Executia financiară de 70% se apropie de media UE care ănregistrează 72,5%. Cu toate acestea există risc de dezangajare de 130 mil. euro datorită nivelului scăzut de absorbtie pe AP 1 (23%) si se înregistrează fntărzieri si pe AP 2, situatia fiind remediată prin realocări. Rmăne o prioritate finalizarea implementării proiectelor strategice ANOFM (care contribuie la fndeplinirea conditiilor favorizante).
În ceea ce priveste AP 5 (Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunitătii) s-a exprimat ingrijorarea cu privire la selectia grupului tintă, care ingreunează implementarea $i poate duce la intărzieri in atingerea obiectivelor, absorbtia fiind de numai 33%. Pentru a facilita progresele suplimentare, DG EMPL sugerează organizarea unei întălniri online dedicate, cu AM si părtile interesate relevante.
Minuta reuniunii ordinare a CM P0CU 2014– 2020, Bucuresti, 15 mai 2023
A fost de asemenea salutat semnarea contractului fn cadru AP 9 – CARE, exprimăndu-se fncrederea că se va asigura absorbtia integrală.
Presedintele CM POCU a mentionat că pe AP 1 s-a ănregistrat un progres in contextul in care rata de absorbtie a crescut de la 5% la 23%. A subliniat faptul că beneficiarii vor fi sprijiniti in continuare in implementare, chiar dacă identificarea si mentinerea grupului tintă rămăne o problemă.
În ceea ce priveste conditiile favorizante, au fost organizate intălniri cu Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă si alte entităti implicate, in special pentru proiectul ReCONECT, care se doreste a fi implementat pănă ăn tuna decembrie, printr-un efort de echipă.
S-a adus în discutie ăngrijorarea reprezentantilor Federatiei GAL-urilor urbane cu privire la selectia grupului tintă pe AP 5 Si s-a amintit că blocajele nu sunt generate de către AM sau de regulile de implementare. Totodată s-a specificat că se caut solutii tehnice in vederea acordării de flexibilităti.
Referitor la AP 9 s-a specificat că nu vor fi probleme, avănd in vedere că estimarea alocării pentru cetătenii ucraineni care au intrat ăn Romania insumează peste 250 milioane euro.
Reprezentantul FDSC a precizat că angajarea tinerilor ănregistrează cel mai scăzut nivel din UE, specificănd că ăn contextul in care ghidurile nu mai pot fi modificate se impune ănvătarea de lectii pentru viitor.
Presedintele CM POCU a subliniat că Autoritatea de Management nu este promotor de politici, dar urmăreste in permanentă mbunătătirea ghidurilor, cu implicarea activă a membrilor CM POCU, existănd si un grup de lucru ăn acest sens.
Reprezentantul World Vision Romănia a precizat importanta instruirii beneficiarilor ăn scopul implementării cu succes a proiectelor. S-a recomandat identificarea exemplelor de bună practică si diseminarea acestora.
Presedintele CM POCU a mentionat că există suport pe asistent tehnică din partea Băncii Mondiale in elaborarea unui livrabil cu rot de ndrumar pentru beneficiari. Exemplele pozitive pot fi diseminate fn cadrul CM POCU si se pot utiliza la elaborarea ghidurilor PEO.
4. Prezentarea Raportulu1 anual de implementare POCU aferent anului 2022
Reprezentantul DGPECU a prezentat Raportut anual de implementare al POCU pentru anul 2022 evidentiind următoarele rezultate:
cea mai mare valoare a apelurilor lansate s-a ănregistrat pe AP 3 si a însumat 109,79 mil. euro;
pe AP 8 suma totală a contractelor semnate a fost de 249,39 mil. euro, reprezentăndcea mai ridicată valoare dintre toate axele prioritare conform acestui criteriu de clasificare;
– cea mai ridicată valoare a plătilor, respectiv 246,39 mil. euro s-a înregistrat pe AP 6.
S-a făcut referire la schimbarea conditiilor socio-economice, migratia generată de agresiunea militară a Federatiei Ruse ăn Ucraina, precum si recuperarea ăntărzierilor ăn implementarea AP
1, 2 si 5. S-a precizat că toate economiile vor finanta AP 10 – SAFE, în vederea acordării. Măsurile luate au constat în: analiza modificrilor contextuale intervenite de la initierea programului si ajustarea acestuia pentru a răspunde noilor realităti, utilizarea flexibilitătii UE in ceea ce priveste sprijinul acordat migrantilor din Ucraina in sensul introducerii AP 9 – CARE, accelerarea ritmului de implementare a AP 1, 2 si 5. în urma prezentării raportului, reprezentantul DG EMPL a mentionat că in procesul de aprobare a RAI, Comisia European va examina raportul si, dacă va fi cazul, va formula observatii detaliate in vederea (uării măsurilor care se impun. Pe lăngă provocările implementării ridicate anterior, implementarea financiară a REACT EU constituie o preocupare deosebită.
Reprezentantul World Vision Romania a multumit pentru maniera transparentă privind prezentarea raportului mentionănd că există progres, dar si riscuri.
In urma supunerii la vat, Raportul anual de implementare POCU a fost aprobat prin consens, cu mentiunea că se vor aduce amendamente conform recomandărilor primite din partea UE referitoare la: corectare de erori materiale, includerea de informatii in cadrul sectiunilor care necesitau detalii suplimentare, eliminarea sectiunilor considerate mai putin relevante pentru RAI 2022.
Totodată, au fast abordate alte aspecte relevante cu privire la implementarea programului.
ln acest sens, a fost pusă in discutie necesitatea luării unor măsuri de sprijinire a beneficiarilor, astfel ăncăt să se asigure executia financiară a proiectelor cat mai aproape de valoarea stabilită fn contractul de finantare.
Presedintele CM POCU a precizat că au loc intălniri periodice cu colegii de la OIR in vederea sprijinirii beneficiarilor, cu scopul de a urgenta implementarea proiectelor cu accent pe componenta de preventie si de sprijin. Se efectuează vizite la beneficiari care pe lngă scopul verificării au si un caracter de indrumare, astfel ăncăt să existe informatii privind gradut de executie a bugetului proiectelor anterior depunerii cererii finale de rambursare.
Reprezentantul World Vision Romănia a emis recomandarea ca POCU să fie evaluat si calitativ prin calculul unui impact real al programului, solicitănd detalii privind modul in care a fost îmbunătătită situatia grupurilor tintă.
Presedintele CM POCU a precizat că ăn raportu! final de implementare se vor regăsi concluziile asupra impactului care vor cuprinde si o serie de elemente calitative de analiză.
Reprezentantul Serviciului Evaluare Programe – MIPE, fn calitate de observator, a făcut următoarele precizări:
Unitatea Centrală de Evaluare din cadrul MIPE a demarat 4 exercitii de evaluare de impact macro – economic ăn domeniile: ocupare, educatie, incluziune, asistentă tehnică. Rapoartele vor contine analize privind rata sărăciei, a ocupării si productivitatea muncii fiind disponibilein perioada octombrie – noiembrie 2023. Ulterior se va face si evaluarea impactului pe cooperare teritorială.
Reprezentantul FDSC a solicitat lămuriri cu privire la situatia rambursărilor si fntărzierile la plata finală precum si la modul ăn care sunt sprijiniti refugiatii din Ucraina (respectiv organizatiile care au centre pentru refugiati). De asemenea a cerut clarificri referitoare la AP5.
Presedintele CM POCU a specificat că procesarea cererilor finale presupune o serie de activităti suplimentare (vizită la fata locului si verificri complexe), astfel incăt este necesar să fie depuse in timp util. Totodată, dacă nu există informatii cu privire la executia bugetară a proiectului păn la depunerea cererii finale, există riscul să rezulte o serie de economii din proiecte care să nu mai poată fi alocate in timp util către alte investitii. S-a precizat că există căteva OIR-uri care au ăntărzieri, precum si faptul că plătile la nivel de proiect trebuie efectuate pănă la 31 decembrie a.c..
În continuare a fost abordată problema finantării organizatiilor care detin centre de refugiati, precizăndu-se că rambursarea cheltuielilor se face retrospectiv. Mecanismul se bazează pe facilitatea pusă la dispozitie de Comisia Europeană. Actuala perioadă de programare include sprijin pentru refugiati pe noile apeluri.
Referitor la AP 5 s-a readus in discutie subiectul GAL-uri urbane precizăndu-se că rata de executie si indicatorii atinsi vor fi mult mai mari.
5. Prezentarea propunerilor de modificare a POCU
Reprezentantul DGPECU a prezentat următoarele propuneri de modificare:
✓ introducerea OS 9.21n cadrul AP 9- CARE;
✓ introducerea AP 10 – SAFE;
realocare fonduri din economiile realizate ăn cadru AP 2, 3, 4 si 6 cătreAP 9 – CARE si 10- SAFE; ajustare indicator 4S27 din cadrul AP 4 ca urmare a realocării.
Reprezentantu! DG EMPL consideră binevenită decizia de introducere a unei noi axe prioritare, considerănd că se permite canalizarea resurselor ăn mod corespunzător, cu precizarea că acest lucru nu ar trebui să fie in detrimentul proiectelor aflate in derulare care au posibilitatea de ase finaliza înainte de sfărsitul anului 2023.
Reprezentantul World Vision a exprimat opinia că ar putea exista indicatori care vor avea de suferit ăn urma realocării, cu impactarea unor sume, mntrebănd dacă acestia pot fi identificatii care este rolul CM în procesul de elaborare al ghidurilor.
Presedintele CM POCU a precizat că este dificil să se identifice indicatorii care vor avea de suferit, cei care au fost ajustati făcănd parte din modificarea de program.
Executia bugetară spre 100% va implica ajustări pe toate axele urmănd a se face economii si din apelurile competitive.
Avănd în vedere că tuna septembrie este ultima (un de modificare a POCU, va fi nevoie de sprijinut CM fntrucăt se vor efectua realocări. Proiectele REACT EU ar putea inregistra economii fiind posibil să fie stabilită o nouă AP 11, tot în domeniut SAFE.
După aprobarea modificării se va lansa si Ghidul solicitantului conditii specifice (prin transpunerea 0UG 166/2022, privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea pretului la energie, suportat partial din fonduri externe nerambursabile), fără a se putea interveni pe mecanism.
A fost supusă la vot Propunerea de modificare a POCU care a fost aprobată prin consens.
6. Concluzii
fn incheierea reuniunii, reprezentantul DG EMPL a precizat că elementele discutate au fost de un mare interes, cu recomandarea de accelerare a implementării din partea beneficiarilor. Au fost apreciate eforturile ăn evitarea dezangajării ăn contextul crizei energetice si a migrantilor.
Presedintele CM POCU a comunicat că versiunea finală a textelor Raportului anual de implementare si a Propunerii de modificare a POCU, aprobate cu amendamente, prin consens, vor fi transmise membrilor CM.
S-a reiterat angajamentut AM POCU de a intensifica sprijinul acordat beneficiarilor si s-a exprimat aprecierea pentru sprijinul membrilor CM POCU ăn diseminarea informatiilor.
Acest document a fost redactat de reprezentantii Secretariatului Permanent al CM POCU.
Sursa:
Camera de Comert si Industrie a României
Directia Relatii Interne si ICC Romania
CCIR Business Center, B-dul Octavian Goga nr. 2,
sector 3, Bucureşti, România
Tel.: +4021 319 18 85
Fax: +4021 319 01 56
www.ccir.ro; www.snia.ro; www.tnf.ro
