Intraprenoriatul – de ce e bine sa fii un angajat responsabil si implicat


Proiect cofinanțat din Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
Axa prioritară 6 Educatie si competente
Obiectiv specific 6.13 Cresterea numarului absolventilor de invatamant tertiar universitar si nonuniversitar care isi gasesc un loc de munca urmare a accesului la activitati de invatare la un potential loc de munca / cercetare/ inovare, cu accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI
Titlul proiectului: Imbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate
Beneficiar: Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca
Contract POCU/90/6.13/6.14/109172 

Multe IMM-uri / companii isi propun sa creasca si sa se dezvolte sustenabil, insa masurile pe care le iau in acest sens sunt de cele mai multe ori nepotrivite si pe termen lung nu aduc cresterea sperata.

De cele mai multe ori antreprenorii care se lovesc de aceasta situatie constata ca au cautat solutii pentru crestere in diverse surse, insa au omis poate cea mai constructive abordare in acest sens, si anume acceea de a-ti consulta proprii angajati si de atine cont de parerile acestora. Stimuland creativitatea angajatilor antreprenorii au doar de castigat si de cele mai multe ori reusesc sa gaseasca in propiria ograda solutii pentru o multime de provocari cu care se confrunta in timpul activitatii.

Intraprenoriatul – dezvoltarea/ creativitatii propriilor angajati s-a dovedit extrem de util pentru afacerile care l-au promovat.

Companiile au nevoie de oameni vii, inovativi, creativi şi generoşi, capabili să dezvolte si sa se implice in procesul cunoaşterii atât către exterior, cât şi către interior, oameni care să facă mişcări transversale, depăşind stressul personal şi organizational.

Mai mult, companiile responsabile au nevoie de angajaţi responsabili, în contextul în care responsabilitatea este reprezentata de abilitatea de a veni cu variante si solutii si nu de a manageria eficient situatiile de criza care inerent apar.

Termenul de intraprenoriat se refera la acei angajati care preiau initiative si se ocupa de diverse activitati/ proiecte in cadrul departamentului sau firmei in care activeaza cu scopul imbunatatirii activitatii, proceselor, si nu in ultiul rand cu scopul majorarii veniturilor si profitului firmei pentru care lucreaza.

Activitatile de tip intraprenorial este bine sa fie promovate in companii cu scopul definirii unei culturi antreprenoriale in cadrul careia fiecare angajat este responsabilizat in ceea ce priveste contributia sa la succesul companiei. Un angajat responsabil va avea initiative, isi va asuma raspunderea si va depune eforturicultura  de a pune in practica aceste initiative.

Cum definim o cultura organizationala care sa aiba in centru creativitatea?

Conform psihologilor, creativitatea la locul de munca este stimulata de libertatea si flexibilitatea acordata de angajator/manager, iar angajatii inovatori tind sa aiba mai multa viziune, manifesta o perspectiva mai pragmatica si se concenteaza pe aspectele esentiale. Sunt, desigur, cazuri in care o astfel de abordare va face executia si activitatile de rutina mai putin interesante si prin urmare vor fi neglijate.

Pentru a se incuraja crearea unei culturi bazate pe creativitate se pot lua o serie de masuri simple care sa contribuie la incurajarea si stimularea echipelor de angajati.

  1. crearea de echipe mixte formate din angajati care se dovedesc a fi inovatori si persoane mai putin interesate de acesta abordare. Acestia din urma nu vor incerca sa conteste ideile primilor si vor fi dispusi sa acorde sprijin implementarii ideilor.

Practica a demonstart ca cele mai bune echipe, cu rezultate peste medie sunt cele care alatura profiluri creative şi profiluri centrate pe detalii şi procese;

  1. Creativitatea trebuie motivata si stimulata cu activitati si proiecete interesante, nu intotdeauna o recompense de natura financiara este cea care va determina angajatul sa incerce sa iasa din rutina.

De cele mai multe ori factorul care impiedica crearea unei culturi creative intr-o companiei este chiar managementul – daca managerii sunt lipsiti de abilitatea de a mentine un mediu optim si de a avea relatii eficiente cu angajatii si cu clientii, nu stabilesc niste criterii de performanta clare sau nu ofera un feed-back echilibrat si credibil, vor periclita crearea climatului optim pentru cerativitate.

Intraprenoriatul ca si concept vine cu o serie de aspecte benefice, ceea ce il recomanada pentru a fi aplicat in companii pentru a oferi angajatilor oportunitatea de a- si manifesta potentialul  prin implicarea in activitati vizand inovarea.

Principalele caracteristici ale intraprenoriatului sunt:

  1. autonomia, ca abilitate de gasire a propriilor metode/ modalitati de atingere a scopurilor propuse.
  2. determinarea, ca principal ingredient motivational necesar asumarii oricarei provocari.
  3. formularea corecta a scopului.

Astfel, intraprenorul poate fi definit ca acel angajat dispus sa isi asume intreaga responsabilitate pentru a pune in practica ideile si a obtine produse viabile si valoroase.

Intraprenoriatul vine cu o serie de avantaje si este recomandat companiilor care vor dezvolate si sa creasca sau chiar numai sa supravietuiasca pe o piata mereu in schimbare.

O serie de modele intreprenoriale de success vin sa rastoarne ierarhia si sa depasesca din punct de vedere al eficientei multe corporatii, fiind bazate pe inovare, abilitate ce nu este mereu recunoscuta sau apreciata in companiile mari.

Companiile care aplica cu success modelul intraprenoriatului sunt cele care reusesc sa plaseze in centrul activitatii inovarea si asumarea responsabilitatii

Pentru a fi un bun intraprenor, un angajat trebuie sa cunoasca atat mediul extern care afecteaza activitatea companiei, cat si pe cel intern, astfel incat sa reuseasca asumarea si finalizarea actiunilor respectand criteriile de eficienta si dand dovada de un dinamism care sa avantaje compania in raport cu piata in care se misca.

Ca si dezavantaje politica intraprenoriala presupune riscuri crescute in cazul in care angajatii au o abordare superficiala a provocarilor sau managementul nu reuseste sa asigure resursele necesare ( timp, finanate, echipe) sau motivarea finaciara. Pe de alta parte, in cazul unor angajati, un grad prea ridicat de libertate acordat poate fi gresit inteles si nu va genera rezultatele asteptate in ceea ce priveste responsabilizarea si asumarea de sarcini sau va duce anumite proiecte intr-o zona gresita.

Daca managementul esueaza in asigurarea tuturor conditiilor necesare atunci apare demotivarea la nivelul angajatului si va descuraja orice efort pe care angajatul ar fi fost dispus sa il faca.

O modalitate eficienta de stimularea a inovarii in companii o reprezinta acceptarea internilor/practicantilor care pot, o data integrati in activitate, sa ofere idei creative pentru imbunatatirea unor procese, proceduri sau chiar produse.

 

 

Acest material a fost elaborat in cadrul activitatilor proiectului POCU 109172 – Imbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate  cu scopul informarii persoanelor inregistrate in grupul tinta