Evaziunea fiscală, lipsa unei promovări pe plan intern a programelor turistice şi fiscalitatea ridicată sunt principalele probleme cu care se confruntă turismul românesc, au susţinut, marţi, la Piteşti, reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) din România.
Prim-vicepreşedintele ANAT, Radu Gabriel, a spus că în agenţiile de turism evaziunea este zero, pentru că toți turiștii pleacă cu documentație fiscală întocmită, dar se practică turism la negru pe alte căi.
“Transportatorii rutieri, posesorii de capacităţi de cazare de dimensiuni mici, segmente profesionale cum ar fi clerul, bisericile, care îşi fac circuite tematice şi pelerinaje la negru, neoficial, profesorii, care organizează împreună cu transportatorii şi pensiunile excursii nefiscalizate, de multe ori mult mai scumpe. Aceştia sunt cei care fac turism la negru”, a afirmat prim-vicepreşedintele ANAT.
Reprezentanţii agenţiilor de turism s-au plâns şi de faptul că programele turistice nu sunt cunoscute în ţară pentru că nu sunt promovate de ministerul de resort. Preşedintele ANAT Regiunea Sud Muntenia, Adrian Voican, a susţinut că, deşi au existat multe promisiuni de promovare din partea Ministerului Turismului, turismul românesc a avut „promovare zero”.
“Noi am făcut oferte speciale, am făcut programe naţionale, este specificul agenţiilor de turism să facă promovare. Din păcate, de la minister promovare zero, bani zero, deşi am avut promisiuni foarte certe, am avut un milion de euro promovare pentru turismul românesc, s-a întâmplat zero”, a afirmat preşedintele ANAT Regiunea Sud Muntenia.
Şi preşedintele ANAT, Corina Martin, a declarat că multe programe nu sunt cunoscute în țară pentru că nu sunt promovate de minister. “Aceste programe nu sunt cunoscute la nivel naţional şi asta ar fi sarcina ministerului, să explice turistului român că a început «Litoralul pentru toţi» sau că mâine începe programul «O săptămână la munte» şi costă 300 de lei”, a declarat Corina Martin.
Preşedintele ANAT Regiunea Sud Muntenia, Adrian Voican, a mai spus că 80% dintre turiştii din România sunt români, dar brandul turistic este promovat în proporţie de 99% pe piaţa externă. “Există bani pentru promovarea brandului turistic, inclusiv din fonduri europene, dar ei se adresează în proporţie de 99% pe piaţa externă. Realitatea este că peste 80% dintre turiştii din România sunt români şi foarte puţini străini. Deci nu poţi să ignori o piaţă de turişti români pentru destinaţiile româneşti, pentru că hotelierul trăieşte din banii care vin, nu contează ce fel de turişti îi vin”, a mai adăugat Adrian Voican.
Reprezentanţii ANAT cer reducerea TVA pentru a încuraja vânzarea de vacanţe în România.
“Ne comparăm deseori cu bulgarii, dar bulgarii au TVA de 9% pe tot ceea ce înseamnă turism, noi nu avem decât la cazare. La ei şi agenţiile de turism au 9%, noi nu avem”, a mai spus Voican. La rândul său, preşedintele ANAT, Corina Martin, a spus că pentru a impulsiona vânzarea mai multor vacanțe românești trebuie redus TVA, chiar dacă doar pentru vacanțele interne. “Practic, nu încurajăm vânzarea de vacanţe în România dacă nu obţinem – deşi noi cerem asta de mai mult timp – reducerea TVA măcar pentru vacanţele în România, ceea ce ar însemna impulsionare din partea statului pentru a vinde mai mult vacanţe în România”, a afirmat Corina Martin.
Marţi, la Pitești, au avut loc întâlnirea bianuală a membrilor ANAT din regiunea Sud Muntenia, la care au participat președintele ANAT, Corina Martin, membri ai Consiliului Director, ai executivului ANAT și reprezentanți ai agențiilor de turism.
Sursa: NewsIn