Conceptul de leadership devine tot mai important pentru strategiile şi modul în care îşi desfăşoară activitatea companiile româneşti. Dacă până nu demult, pentru liderii firmelor autohtone, înţelegerea şi implementarea acestei noţiuni nu era o prioritate, astăzi studiile demonstrează că reprezentanţii firmelor de top au ca prioritate organizarea internă, dezvoltarea aptitudiunilor propriilor angajaţi, relaţia cu clienţii.
Resursa umană este în primplan, iar leadershipul trebuie inovat, dată fiind instabilitate economic din acest an. În acest sens, un studiu realizat recent de compania de consultanţă şi training Soluţii Avansate în colaborare cu Facultatea Griffiths Management School, 77% dintre cei chestionaţi mizează pe un stil de leadership colaborativ pentru găsirea de soluţii creative. Mai mult decât atât, pentru ca o companie să se dezvolte sănătos, trebuie să se focalizeze tot mai mult pe creșterea internă a liderilor.
“În această nouă realitate provocarea nu este obţinerea unei poziţii de leadership, cât menţinerea și justificarea statutului de lider în ochii adepţilor. “Puterea”, instrumental tradiţional întrebuinţat de lideri, este depășit și chiar respins fiind înlocuit de influenţă și caracter. Provocarea oricărui lider în noua eră a cunoașterii este autodezvoltarea şi menţinerea influenţei în rândul celor care îi urmează. Revoluţia tehnologică va continua să producă noi cunoştinţe pe care un lider va trebui să şi le însuşească continuu. Auto-dezvoltarea liderului va devein prioritatea numărul unu”, spune dr. Sebastian Văduva, decan al Facultăţii de Management Griffiths.
În acelaşi studiu se arată că anul 2012 este perceput de managerii de top ca un cumul de provocări, consecinţă a “tensiunilor” resimţite de mediul de afaceri, nesinguranţelor economice şi politice, dar şi legislative. 59% dintre liderii chestionaţi consideră gândirea strategică ca fiind caracteristica esenţială pentru un lider în realităţile economice actuale. De altfel, liderii au ca plan principal îmbunătăţirea indicatorilor financiari ai companiei şi sunt mai puţin orientaţi către insuficienţa resurselor de care dispun şi relaţia cu investitorii.
Pe de altă parte, documentul relevă că 45% dintre liderii din cadrul companiilor cu capital integral românesc consideră că globalizarea va avea un impact negativ asupra companiei lor în anul 2012, comparativ cu doar 22% din cadrul companiilor cu capital străin.
Studiul, denumit “Top Management- Barometrul Lidershipului din România 2012”are ca bază răspunsurile a 145 de lideri provenind din diferitelor companii de top care însumează o cifră de afaceri de peste 12 miliarde de euro. 33% dintre respondenți dețin poziţia de CEO / președinte sau director general, ceilalţi aflându-se în diferite poziţii de conducere din cadrul companiei.
Lidershipul se referă la domeniul top managementului, fiind definit în principal de abilitatea liderilor de a face lucrurile să se întâmple şi a-i determina pe oameni să lucreze în vederea îndeplinirii anumitor obiective.