Piaţa de retail va creşte în 2011 cu 4,8%, la 23 miliarde euro-studiu Euromonitor


Românii vor cheltui în 2011 pe mâncare şi produse nealimentare peste 23 de miliarde euro, în creştere cu 4,8% faţă de 2010, cel mai activ segment fiind cel de vânzări online, unde avansul va fi de 21,7%, la 193 milioane euro, potrivit unei analize Euromonitor.

Piaţa de retail a fost anul trecut de 21,99 miliarde euro, cu 4,3% mai mult faţă de 2009. În acest an, vânzările de produse alimentare şi nealimentare vor fi de 23 miliarde euro, în avans cu 4,8% comparativ cu 2010.

Prognozele Euromonitor arată că în 2013, românii vor cheltui pentru produse alimentare şi nealimentare 27,5 miliarde euro.

Produsele alimentare şi nealimentare comercializate prin lanţurile de magazine au avut în 2010 o cotă de 98% din totalul pieţei de retail, cotă care se va păstra în perioada 2011-2013, potrivit Euromonitor. Astfel, românii au lăsat în magazine pentru produse alimentare şi nealimentare

21,4 miliarde euro, cu 4,2% mai mult faţă de 2009, când vânzările au fost de 20,6 miliarde euro. În 2011, românii vor continua să cheltuie mai mult în magazine, segment care va creşte cu 4,6%, la 22,4 miliarde euro.

Cel mai afectat sector a fost în 2010  a fost cel de produse nealimentare, vânzările în magazine înregistrând o uşoară reducere de 1,5%, la 7,5 miliarde euro. În acest an, piaţa de produse nealimentare comercializate în magazine se va menţine la aceeaşi valoare, respectiv 7,5 milarde euro.

Pe de altă parte, creşteri substanţiale s-au remarcat pe segmentul non-store retailing, reprezentat de vânzările directe, online, homeshopping şi tonomate snack, care în ciuda cotei de piaţă reduse de numai 2%, a avut în 2010 o creştere de 12%, la 510,4 milioane euro. Pentru acest an, Euromonitor estimează că sectorul non-store retailing din România va ajunge la 564 milioane euro (+ 10,6%).

Vânzările online au avut în 2010 cel mai mare avans, de 27%, la circa 160 milioane euro, urmând ca în acest an să atingă o valoare de 193 milioane euro, cu 21,7% mai mult.

„Magazinele tradiţionale continuă să domine piaţa de retail din România, deşi retailul modern câştigă teren, în Bucureşti şi alte oraşe principale având deja o cotă de aproape trei sferturi din totalul pieţei de retail. Principalii factori care au afectat piaţa de retail sunt limitarea creditelor şi schimbarea criteriilor de cumpărare spre preţurile mici şi promoţiile din magazine. Totodată, românii au manifestat o tendinţă de a face economii din cauza contextului economic nefavorabil”, se arată în analiza Euromonitor.

Analiştii Euromonitor au precizat că scăderea puterii de cumpărare şi creşterea şomajului au afectat mai ales retailul non-grocery, în timp ce limitarea creditării a avut un impact direct asupra segmentelor bunurilor de folosinţă îndelelungată, de mobilă, de îmbrăcăminte şi de încălţăminte.

De asemenea, românii au preferat să se aprovizioneze din hypermaketuri şi magazinele de discount, unde preţurile sunt mai mici.

„Situaţia se va schimba în viitor ca urmare a  numeroaselor investiţiilor străine, aceste sectoare având un potenţial puternic de creştere în România”, au ma spus specialiştii Euromonitor.

Sursa: NewsIn