Scrisoare deschisă către Membrii Parlamentului European
Uniunea Europeană este cea mai mare economie a lumii, cel mai mare bloc comercial din lume şi patria a 500 de milioane de consumatori. În fiecare an minerale în valoare de milioane de euro vin în Europa din unele din cele mai sărace regiuni ale globului. Nu se întreabă nimeni cum sunt extrase sau dacă comerţul cu acestea alimentează conflicte în comunităţile locale. UE nu are nicio legislaţie care să asigure faptul că firmele îşi obţin mineralele în mod responsabil. Acum a venit momentul schimbării.
Comerţul cu resurse – cum ar fi aur, diamante, wolfram, staniu, cupru şi cărbune – continuă să perpetueze un ciclu de conflicte şi încălcări ale drepturilor omului în multe regiuni mai fragile din lume. Aceste resurse intră în lanţurile globale de furnizare şi ajung în final în produse pe care le utilizăm în fiecare zi, cum ar fi avioane, automobile, telefoane mobile şi laptopuri. Aceste bunuri fac legătura dintre noi şi sutele de mii de oameni care au fost strămutaţi din cauza conflictelor în Republica Centrafricană şi în Columbia. Ele ne leagă şi de miile de oameni care au îndurat ani de violenţă şi abuzuri în unele zone din Republica Democrată Congo şi de victimele necunoscute ale unor organizaţii secrete de spionaj din Zimbabwe.
În martie 2014 Comisia Europeană a înaintat o propunere de regulament cu privire la comerţul cu minerale care generează conflicte, care, dacă este adoptată, nu ar reuşi să aibă un impact semnificativ. Aceasta acoperă doar patru minerale: staniu, tantal, tungsten şi aur. Regulamentul este complet voluntar, oferindu-le celor 300-400 de importatori ai acelor minerale opţiunea de a obţine aceste minerale în mod responsabil şi de a raporta public eforturile lor în acest sens, printr-un proces cunoscut ca „audit due diligence pentru lanţul de furnizori”. Legea ar acoperi doar o parte infimă din companiile din UE implicate în acest comerţ şi nu acoperă staniul, tantalul, tungstenul şi aurul care intră în UE în produsele pe care le utilizăm zi de zi.
Comitetul pentru Comerţ Internaţional din Parlamentul European a propus ulterior unele cerinţe obligatorii – dar şi acestea se aplică doar unei părţi foarte mici din industria respectivă. Marea majoritate a companiilor implicate – inclusiv unele dintre cele care importă direct din zonele afectate de conflict şi cele cu risc ridicat – nu ar avea nicio obligaţie să obţină resursele în mod responsabil. Companiile care importă produse ce conţin aceste minerale ar rămâne complet în afara oricărei obligaţii.
Acesta este un moment de răscruce ce oferă oportunitatea de progres. Dar propunerile legislative slabe existente ar face ca Europa să rămână în urma eforturilor globale, inclusiv cerinţele obligatorii susţinute de SUA şi de 12 ţări africane.
Dumneavoastră, ca Membru al Parlamentului, puteţi face o diferenţă. Vă solicităm să votaţi în 20 mai pentru o lege care:
* Solicită tuturor companiilor care introduc minerale în UE – indiferent dacă sunt sub formă de materii prime sau înglobate în produse – să realizeze audituri ale lanţului de furnizori şi să raporteze public conform standardelor internaţionale.
* Este suficient de flexibilă încât să acopere în viitor alte resurse care pot fi asociate cu conflicte, încălcări ale drepturilor omului şi corupţie.
Simpla punere în discuţie a comerţului foarte profitabil cu minerale care generează conflicte nu va reuşi să pună capăt conflictelor, corupţiei sau abuzurilor. Totuşi este esenţială pentru asigurarea păcii şi stabilităţii pe termen lung în unele dintre cele mai fragile şi bogate în resurse regiuni din lume. Atâta timp cât o industrie ilicită poate să prospere neperturbată, comerţul cu minerale care generează conflicte va furniza şi fonduri şi motivaţie unor actori violenţi şi samavolnici. Cei care suportă costurile pentru eforturile noastre prea slabe de a reglementa acest comerţ vor fi unii dintre cei mai săraci şi mai vulnerabili cetăţeni ai acestei lumi. Pentru ei, lipsa noastră de acţiune şi afacerile iresponsabile înseamnă un cost foarte serios.
Cu stimă,
1. Amnesty International
2. Global Witness
3. ABColombia
4. Ação Franciscana de Ecologia e Solidariede (AFES)
5. Access Info Europe
6. ACIDH, Action Contre l’Impunité pour les Droits Humains (Action Against Impunity for Human
Rights)
7. Acidi Congo
8. ActionAid
9. AEDH
10. AEFJN (Africa Europe Faith & Justice Network)
11. African Resources Watch (AFREWATCH)
12. AK Rohstoffe, Germania
13. ALBOAN Foundation
14. Alburnus Maior (The Save Rosia Montana Campaign)
15. Alternative Information and Development Centre (AIDC)
16. Asia Indigenous Peoples Pact (AIPP), Tailanda
17. Asociación Puente de Paz
18. Associació Solidaritat Castelldefels – Kasando
19. Atlantic Regional Solidarity Network
20. Ayar West Development Organization
21. Berne Declaration
22. BirdLife Europe
23. La Bretxa Àfrica
24. Broederlijk Delen
25. Business & Human Rights Resource Centre
26. CATAPA
27. CCFD-Terre Solidaire
28. CEDIB (Centro de Documentación e Información Bolivia)
29. Centre for Civil Society, Durban, Africa de Sud
30. Centro de Investigación y Estudios sobre Comercio y Desarrollo (CIECODE)
31. Chiama l’Africa
32. Chin Green Network
33. Chinland Natural Resources Watch Group
34. Christian Aid
35. CIDSE
36. CIR (Christliche Initiative Romero)
37. CNCD-11.11.11 (Belgia)
38. Coalition of the Flemish North-South Movement – 11.11.11
39. Comité des Observateurs des Droits de l’Homme (CODHO)
40. Commission Justice et Paix Belgique francophone
41. Community Management Education Center
42. Congo Calling
43. Cordaid
44. Cordillera Disaster Response and Development Services (CorDis RDS)
45. CORE
46. Diakonia
47. DKA Austria – Hilfswerk der Katholischen Jungschar
48. Earthworks
49. Ecumenical Network Central Africa / Ökumenisches Netz Zentralafrika
50. Ecumenical Council for Corporate Responsibility (Rt Revd Michael Doe, Chair)
51. Enough Project
52. Environmental Justice Foundation (EJF)
53. Ethical Consumer Research Association
54. European Coalition for Corporate Justice (ECCJ)
55. European Network for Central Africa (EurAc)
56. FASTENOPFER/ Swiss Catholic Lenten Fund
57. FDCL (Center for Research and Documentation Chile-Latin America)
58. FIfF e.V.
59. FIDH
60. Focus on the Global South
61. FOCSIV (o federaţie de 70 ONG-uri catolice din Italia)
62. Forum Syd, Suedia
63. Foundation Max van der Stoel
64. Franciscan’s OFM JPIC Office, Roma
65. Friends of the Earth Europe
66. Friends of the Earth Spain
67. Fundación Jubileo – Bolivia
68. The Gaia Foundation (UK)
69. GATT-RN
70. German NGO Forum on Environment and Development / Forum Umwelt und Entwicklung
71. Global Initiative for Economic, Social and Cultural Rights
72. Global Policy Forum
73. Green Network Sustainable Environment Group
74. “Grupo Pro Africa” Network
75. Habi Center for Environmental Rights, Cairo
76. Hands of Unity Group
77. IBIS
78. Info Birmanie
79. Indigenous Peoples Link (PIPLinks)
80. Informationsstelle Peru (Germania)
81. INKOTA-netzwerk e.V.
82. Integrate: Business and Human Rights
83. International Indian Treaty Council
84. International-Lawyers.Org (INTLawyers)
85. Investors Against Genocide
86. Jamaa Resource Initiatives, Kenya
87. Jesuit European Social Centre (JESC)
88. Jesuit Missions
89. Jesuitenmission Deutschland
90. Jubilee Australia
91. Just Minerals Campaign
92. Justícia i Pau
93. Khan Kaneej Aur ADHIKAR (Mines minerals & RIGHTS)
94. kolko – Menschenrechte für Kolumbien e.V. (kolko – human rights for Colombia)
95. Koordinierungsstelle der Österreichischen Bischofskonferenz für internationale Entwicklung und Mission (KOO)
96. London Mining Network
97. Magway EITI Watch Group
98. Magway Youth Forum
99. Marinduque Council for Environmental Concerns (MaCEC)
100. Medicus Mundi Alava
101. Milieudefensie / Friends of the Earth Netherlands
102. Mineral Policy Institute
103. mines, minerals & PEOPLE (MMP)
104. MiningWatch Canada
105. Mining Watch Romania Network
106. Misereor
107. Mundubat
108. Mwetaung Area Development Group
109. Myaing Youth Development Organization
110. The Natural Resource Women Platform
111. NITLAPAN-UCA, Nicaragua
112. Observatorio de Responsabilidad Social Corporativa
113. Oidhaco (a European network of 36 NGOs)
114. ONGAWA Ingeniería para el Desarrollo Humano
115. Organic Agro and Farmer Affair Development Group
116. Oxfam France
117. Partnership Africa Canada
118. PAX for Peace
119. Pax Christi, Deutsche Sektion
120. People for People
121. Polish Institute for Human Rights and Business
122. Pon and Ponnya Hill Resources Watch Group
123. PowerShift e.V. (Germany)
124. PREMICONGO (Protection des écorégions de miombo au Congo)
125. Publish What You Pay International
126. PWYP – Liberia
127. PWYP UK
128. REDES (a network of 54 NGOs)
129. Research Group „Human rights and globalization”
130. Réseau Belge Ressources Naturelles-Belgisch Netwerk Natuurlijke Rijkdommen
131. Rete Pace per il Congo
132. RODHECIC
133. Scottish Catholic International Aid Fund (SCIAF)
134. Servicio Agropecuario para la Investigación y Promoción Económica (SAIPE)
135. Shwe Gas Movement (SGM)
136. Sherpa
137. SJ Around the Bay
138. Slovak Centre for Communication and Development
139. Social Care Volunteer Group
140. Social Program Aid for Civil Education (SPACE)
141. SOLdePaz.Pachakuti
142. Solidarietà e Cooperazione CIPSI
143. SOMO
144. Stop Mad Mining
145. Südwind, Austria
146. SÜDWIND e.V., Germania
147. Swedwatch
148. Swiss Working Group on Colombia / Grupo de Trabajo Suiza Colombia
149. Synergies des Femmes pour les victimes des Violences Sexuelles (SFVS)
150. Torang Trust
151. Wacam
152. Walk Free
153. Wan Lark Rural Development Foundation Rakhaine (Arakan)
154. Welthaus Diözese Graz-Seckau
155. Welthaus of the Diocese of Linz
156. Zomi Student Association (Universities Myanmar)
157. 88 Rakhine Generation Social Development Organization
Sursa:
Mining Watch Romania
Tel/fax: 0364 104706
B-dul 21 Decembrie 1989, Nr. 60/32
400124 Cluj-Napoca
E-mail: contact@miningwatch.ro
Web: www.miningwatch.ro