Zăpada “îngroapă” industria. Firmele solicită certificate de forţă majoră


Din cauza ninsorilor abundente din ultima perioada, tot mai multe companii clujene au probleme serioase cu transportul de marfă, astfel încât sunt tot mai numeroase cererile adresate Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Cluj pentru avize de forţă majoră. Firmele se văd în imposibilitatea de a mai onora la timp comenzile conform prescriptelor contractuale şi sunt îngrijorate că această situaţie le va afecta lichidităţile.

Condiţiile meteo extreme cauzează pierderi de 100 de milioane de euro pe zi la nivelul întregii activităţi, potrivit secretarului general al Asociaţiei Naţionale a Importatorilor şi Exportatorilor din România, Mihai Ionescu. În prima decadă a anului, exporturile au scăzut cu 9,6%, iar importurile cu 42%, mai cu seamă că schimburile comerciale din afara statelor europene sunt practic îngheţate, dat fiind că traficul naval întâmpină cele mai mari dificultăţi. Companiile din domeniul producţiei industriale se aprovizionează tot mai anevoios, iar pe de altă parte riscă să rămână cu o parte din marfă în stoc. Chiar dacă exporturile nu sunt pierdute, ci doar amânate, efectele se vor resimţi asupra cifrei de afaceri şi câştigurilor firmelor româneşti.

Transporturile marfare blocate de 2 săptămâni. Managerii se aşteaptă la pierderi semnificative

Nici pentru livrările interne intermediate de transportul feroviar sau cel rutier situaţia nu se prezintă mai bine, iar 24 de judeţe sunt afectate în acest moment de nămeţi şi viscol. Trenurile marfare sunt blocate de aproape două săptămâni şi staţioneză acoperite de mai 1,5- 2 metri de zăpadă. 330 de trenuri au fost anulate şi 7 linii de cale ferată închise.
De pildă, într-o astfel de situaţie se găseşte şi compania clujeană Rematinvest, unul dintre cei mai mari procesatori de materiale reciclabile din Romania, care are 12 centre de procesare şi numeroase puncte de colectare în Transilvania. Compania a solicitat CCI Cluj un aviz pentru situaţii de forţă majoră pentru un transport de 30 de vagoane de marfă care a avut ca dată de plecare 31 ianuarie şi care încă este blocat. Acest transport trebuia să ajungă în port.

De altfel, Rematinvest mai are de gestionat un alt transport în care firma deţinea 5 vagoane de încărcătură şi care staţionează la Caraş-Severin de o săptămână, sub câţiva metri de zăpadă. Totodată, firma se teme şi pentru siguranţa mărfii şi ca respectivele vagoane să nu fie jefuite. Reprezentanţii firmei spun că şi livrările pe cale rutieră sunt afectate, îndeosebi pe drumul de acces Hunedoara- Oţelul Roşu, întrucât din Deva maşinile nu mai sunt lăsate să iasă din oraş.
Remat preconizează că va avea pierderi semnificative în cazul acestor livrări.
“Ne găsim în imposibilitatea de a ne mai onora contractele la timp. Chiar şi în aceste condiţii grele de iarnă, noi am încărcat marfa în vagoane şi am comunicat clienţilor noştri programul de livrări, dar nu ştim când marfa va ajunge la destinaţie, deoarece drumurile şi căile de acces sunt închise. Bineînţeles că în aceste condiţii vor fi problemele cu lichidităţile, întrucât plăţile sunt condiţionate de recepţia mărfii la beneficiari”, a subliniat reprezentantul Rematinvest, Liviu Mihoc.

Ce sunt certificatele de forţă majoră
Camerele de Comerţ sunt singurile instituţii din ţară, abilitate să elibereze avize de la apariţia unui caz de forţă majoră, conform Legii nr. 335/2007, Legea Camerelor de Comert din România. Forţa majoră presupune acel eveniment care împiedică, independent de voinţa uneia dintre părţile implicate într-un raport juridic, executarea obligaţiei contractuale şi înlătură răspunderea debitorului faţă de creditor.
În aceste circumstanţe, avizul de forţă majoră trebuie emis la cel mult 15 zile de la producerea evenimentului care anulează baza contractuală. Pentru obţinerea unui astfel de aviz, entităţile economice trebuie să depună la Camerele de Comerţ o cerere de eliberare a documentului, o copie a contractului realizat cu partenerul afectat de neîndeplinirea obligaţiei şi alte dovezi care să ateste neputinţa de a îndeplini condiţiile activităţii comerciale. De exemplu, în cazurile în care furnizarea de produse nu poate avea loc din cauza vremii nefavorabile, se vor ataşa cererii documente de la poliţia rutieră, CFR şi institutele meterologice.