ASF a solicitat Astra Asigurări clarificări privind modul de despăgubire prin poliţe RCA


Spread the love

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a luat act de comunicatul de presă al Asociației Societăților de Service Independente (ASSAI) cu privire la nemulțumirile legate de modul de despăgubire prin polițe RCA emise de societatea Astra Asigurări.

Facem precizarea că ASSAI nu intră sub sfera de reglementare sau supraveghere a Autorităţii de Supraveghere Financiară şi că orice litigiu izvorât între ASSAI şi vreo societate de asigurări este strict un litigiu comercial de natură să fie rezolvat între părţi sau prin instanţă. Prin urmare, solicitările oricăror organizaţii de tip ASSAI nu intră sub incidenţa ASF, care nu poate arbitra litigii contractuale între service-uri auto şi societăţile de asigurări.

Independent  de sesizarea ASSAI, Autoritatea de Supraveghere Financiară informează publicul că a solicitat deja clarificări de la Astra Asigurări în privinţa modului în care înţelege să instrumenteze dosarele de daună, societatea aflându-se încă în termenul de răspuns pentru aceste clarificări.

În funcție de calitatea, obiectivitatea și legalitatea acestor clarificări, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate face demersuri de verificare a modului în care societatea Astra Asigurări înțelege să îi despăgubească pe cei care fac obiectul dosarelor de daună.

Urmare a demersurilor de verificare și control, ASF poate aplica sancțiuni gradual și progresiv, care merg de la avertisment și amendă, până la suspendarea și interzicerea emiterii de polițe RCA de către societățile de asigurări, potrivit Legii nr.32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor.

În cazul Astra Asigurări, compania se află în termenul de a răspunde la clarificări. Ulterior, în funcție de răspuns, ASF poate dispune control pentru verificarea modului de instrumentare a daunelor (dacă dosarele de daune nu au fost instrumentate conform normelor ASF).

În privința modalităţii de despăgubire utilizată de Astra Asigurări, aceasta nu face obiectul avizării de către ASF, ci doar al verificării pentru conformitate de încadrare în normele ASF. Normele ASF se referă în principal la plata despăgubirilor juste și corecte în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document în dosarul de daună, dar nu mai mult de 3 luni de la momentul deschiderii dosarului de daună.

În plus, referitor la cazurile semnalate prin petiții individuale, ASF face următoarele precizări:

  1. În cazul în care asigurătorul a formulat o ofertă de despăgubire ‘‘în evaluare proprie’’ (respectiv înainte de efectuarea reparațiilor), ofertă cu care persoana păgubită nu este de acord, aceasta poate depune documente fiscale prin care să arate mărimea prejudiciului și să solicite plata diferenței de despăgubire cuvenite. Societatea de asigurări trebuie să plătească diferența de sumă în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor suplimentare.
  1. ASF poate verifica dacă suma oferită de asigurător (pe baza evaluării proprii a asigurătorului care trebuie să se transpună într-o OFERTĂ făcută de asigurător și ACCEPTATĂ de către păgubit) este plătită în cel mult 10 zile de la momentul depunerii ultimului document, dar nu mai mult de 3 luni de la deschiderea dosarului de daună.

Reamintim că în cazul în care ASF are indiciile unui comportament abuziv față de clienți, autoritatea poate dispune control la societățile de asigurare autorizate. Controlul poate avea ca efect sancționarea astfel: de la avertisment până la suspendarea și retragerea autorizației de emitere de RCA (în cazul polițelor de asigurare de răspundere civilă).