Flash Feed Scroll Reader

Clasificat | Economic - Financiar

Ce planuri are Asesoft, „rechinul“ din electro-retail, cu Flanco

A- A A+
Ce planuri are Asesoft, „rechinul“ din electro-retail, cu Flanco

„Vrem să reproducem scenariul de la eMag cu Flanco”, a spus Iulian Stanciu, co-proprietarul grupului Asesoft după anunţul preluării reţelei de magazine de electrocasnice aflate în insolvenţă.

Pe scurt, acest lucru s-ar traduce printr-o revenire rapidă pe creştere a vânzărilor anuale ale retailerului, după ce acestea s-au prăbuşit cu 60% în 2009, parteneriate cu furnizori noi şi revenirea pe profit pentru acoperirea pierderilor anterioare.

Electro-retailul este singurul segment din comerţ care s-a consolidat în criză prin mişcările în ofensivă ale unor antreprenori locali şi nu ale multinaţionalelor. Dacă în comerţul alimentar sau cel de fashion „rechinii” s-au dovedit a fi până acum lanţurile străine de magazine care au înghiţit afaceri construite de investitori locali, în electro-retail modelul de antreprenoriat încă rezistă la vârful clasamentului.

Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu, doi tineri care au intrat în afaceri în urmă cu circa 10 ani legând colaborări cu statul, sunt antreprenorii cei mai activi în criză din retail. Prin trei tranzacţii derulate în ultimul an şi jumătate, ei au ajuns pe primul loc în comerţul electronic local, cu afaceri de 185 mil. euro în magazine şi în mediul online, potrivit estimărilor acţionarilor pentru 2010. Spre comparaţie, noii săi competitori Altex şi Domo au avut cifre de afaceri între 170-180 mil. euro anul trecut, valori care, cel mai probabil, nu vor putea fi menţinute în 2010 din cauza declinului din consum. Proprietarii grupului, cu afaceri cumulate de 320 mil. euro, au răsturnat ierarhiile din electro-retail într-o perioadă cu scăderi dramatice în consum care au devalorizat puternic marile companii din piaţă. Prin două tranzacţii, Ghiţă şi Stanciu au ajuns să controleze 70% din retailul online de electronice şi 8% din comerţul cu electrocasnice în mai puţin de un an şi jumătate.

Ei au achiziţionat pachetul majoritar al retailerului eMag în 2009, în acelaşi an în care au preluat şi divizia de distribuţie a grupului Flamingo – fostul proprietar al Flanco – pentru ca recent să anunţe preluarea a 60% din reţeaua de magazine Flanco aflată în insolvenţă.

„În 2011 vom ajunge la afaceri de jumătate de miliard de dolari. După preluarea Flanco suntem cel mai mare achizitor din piaţă, ceea ce ne permite să avem preţuri şi mai mici la produsele listate”, a sintetizat Stancu avantajele preluării reţelei aflate în insolvenţă. El a mai spus însă că nu intenţionează să fuzioneze cele trei companii mari din grup – Asesoft Distribution, eMag şi Flanco.

Cum au readus eMag pe creştere

Cel mai mare business al lui Ghiţă şi Stanciu rămâne compania Asesoft Distribution cu clienţi retaileri sau instituţii de stat, care mizează pe rulaje de 140 mil. euro în acest an. Anul trecut, ei au integrat divizia de distribuţie preluată de la grupul Flamingo, fostul proprietar al Flanco, în firma Asesoft Distribution.

„Cred că vom vedea scenariul eMag la Flanco”, a mai afirmat Stanciu. După preluarea a 51% din companie de către Asesoft în 2009, retailerul eMag a revenit pe creştere, fiind vedeta comerţului cu electronice în ultimul an, în contextul unei scăderi a pieţei tradiţionale de 40-50%.

Ultimele raportări ale companiei indică un avans de 64% al afacerilor în primul semestru faţă de aceeaşi perioadă din 2009, pe fondul creşterii traficului pe site-ul eMag. Stanciu spune că nu s-a uitat niciun moment la strategiile competitorilor, ci la modalităţile de a creşte piaţa prin atragerea mai multor clienţi în mediul online. „Când ai 70% din piaţă este greşit să te uiţi la competitori”, a subliniat co-proprietarul Asesoft. Printre cele mai recente strategii aplicate de noii acţionari la eMag pentru impulsionarea vânzărilor se numără campaniile de fidelizare pe baza unor reduceri oferite clienţilor la a doua achiziţie, crearea unui blog pentru clienţi pe site-ul magazinului, încheierea unor parteneriate cu furnizori noi de servicii internet sau inaugurări de showroom-uri noi.

În a doua parte a anului trecut, eMag a reuşit să treacă pe profit şi să-şi tempereze declinul vânzărilor. Astfel, retailerul a încheiat anul trecut cu o scădere a afacerilor de 13% faţă de 2008, până la 64 mil. euro, în condiţiile în care în luna mai 2009 vânzările sale erau în declin cu 40% faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior.

După intrarea Asesoft Distribution în acţionariat, situaţia financiară a eMag s-a redresat, Stanciu afirmând că profitul obţinut în al doilea semestru a fost utilizat pentru a acoperi pierderile acumulate anterior, în prima parte a anului.

Cu ochii la cota de piaţă pierdută

Planul de business prezentat de managementul reţelei Flanco în momentul anunţului vânzării acesteia este ambiţios: afacerile ţintite pe 2011 sunt de 121 mil. euro, iar în următorul an operatorul ar trebui să ajungă la rulaje de 156 mil. euro. Anul trecut, compania a realizat afaceri de 85 mil. euro, la jumătate faţă de Altex sau Domo.

De altfel, problemele de lichidităţi care au generat rupturi de stoc au adus retailerului Flanco o scădere dramatică a cotei de piaţă, aceasta ajungând spre finele lui 2009 la 4%, faţă de 10% în anul anterior.

„În august am atins cota de piaţă de 8%, iar spre finalul anului vom merge spre 9%”, a afirmat Adrian Olteanu, CEO-ul Altex, cel care va continua să conducă echipa de management şi după finalizarea tranzacţiei cu proprietarii Asesoft.

Întrebat dacă va schimba directorul executiv la Flanco, Stanciu a declarat că, până acum, evaluarea top managerilor a făcut-o piaţa.

Creşterea cotei de piaţă în ultimul trimestru din an – o perioadă cu vârf de vânzări datorită sărbătorilor de iarnă – va fi susţinută de injecţia de capital de 4 mil. euro în companie pe care Asesoft s-a angajat să o realizeze pentru creşterea stocurilor de marfă. În acelaşi timp, noii acţionari au promis că vor stinge datorii bancare ale Flanco de 10 mil. euro. Băncile ING, Unicredit Ţiriac Bank şi BRD, cei mai mari creditori ai Flanco, rămân în acţionariatul retailerului, având o participaţie de 40% în companie. Tranzacţia Flanco-Asesoft va fi finalizată doar după ce va primi aprobarea Consiliului Concurenţei.

Consolidare în locul expansiunii

Reprezentanţii Flanco au mai precizat că nu vor miza pe extindere în spaţii noi în următorii 1-2 ani, reţeaua urmând să rămână la 70-80 de unităţi operaţionale.

În prezent, Flanco are circa 70 de magazine.

Astfel, miza pentru creşterea afacerilor este consolidarea businessului în magazinele mai vechi, ceea ce se vede şi în ţintele de majorare a productivităţii reţelei.

„Acum avem vânzări pe metru pătrat de 2.700 de euro, în 2011 vrem să ajungem la 3.300 de euro pe mp”, a spus Olteanu.

În acelaşi timp, compania vizează reluarea angajărilor, reluarea angajărilor, după ce a făcut circa 600 de disponibilizări în cadrul reorganizării în insolvenţă.

În planul de business se menţionează că reţeaua va avea 625 de angajaţi în 2011 şi 750 de oameni în următorul an, faţă de 500 în prezent.

Cererea de electronice este tot în declin

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată s-a contractat cu 15% în trimestrul al doilea al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009, potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare de piaţă GfK. Rata de declin a fost inferioară celei înregistrate în T1, comparativ cu primele trei luni anului trecut (de -25%).

Studiul a inclus 5 categorii mari de produse: electronice de larg consum, electrocasnice, IT, echipamente telecom (telefoane mobile şi smartphone-uri) şi echipamente de birou.

Vânzările de electrocasnice reprezintă businessul de bază al reţelelor concurente Altex, Domo şi Flanco. În cazul Flanco, de exemplu, acestea aduc peste 50% din cifra de afaceri a operatorului magazinelor.

Segmentul de profil a fost şi el pe un trend descendent în trimestrul al doilea: vânzările de electrocasnice mari s-au diminuat cu aproape 14% faţă de T2 din 2009, ajungând la 70 mil. euro, în timp ce electrocasnicele mici au înregistrat un declin de 1,7%, potrivit datelor GfK.

Cu toate acestea, vânzările de electrocasnice mari înregistrate în T2 la nivelul pieţei au fost peste cele din primele trei luni din an, creşterea fiind pusă pe seama factorilor sezonieri care au majorat cererea pentru frigidere şi congelatoare. În plus, retailerii de profil au înregistrat creşteri de vânzări în luna iunie, după ce anunţul majorării TVA a generat graba achiziţiilor de produse de folosinţă îndelungată în rândul clienţilor cu economii.

Sursa: http://www.zf.ro

Related Posts with Thumbnails