Centru de mediere


Spread the love

Sunteti intr-un conflict ? Sunteti in pragul unui litigiu ? Aveti un diferend cu cineva care este o persoana fizica sau o persoana juridica ?

Apelati la mediere !

Ce este medierea ?

Medierea este o modalitate de solutionare pe cale amiabilă a conflictelor dintre persoane fizice sau persoane juridice prin care acestea au posibilitatea sa-si rezolve litigiile fara a mai apela la un proces in justitie, in prezenta mediatorului, persoană autorizata care are rolul de a facilita comunicarea dintre părţi, astfel încât acestea să ajungă la o înţelegere în condiţii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate.

De ce mediere ?

Avantaje.

  1. Medierea este cea mai rapida cale de rezolvare a conflictului. Medierea permite o importanta economie de timp datorita modului de desfasurare. Spre deosebire de alte procedee, posibilitatea de rezolvare rapida a conflictului, inaintea oricaror alte metode, este de esenta medierii, durata in timp a acestei proceduri fiind de ordinul a cateva ore sau sedinte
  2. Medierea reduce costurile de rezolvare a conflictelor. Fata de procedura judiciara, medierea implica mult mai putine costuri. Rezolvarea litigiului pe calea medierii evita cheltuieli cu diversele taxe sau onorarii ce sunt percepute in faza de judecata.
  3. Medierea este confidentiala. Atat mediatorul cat si participantii la mediere sunt obligati sa pastreze confidentialitatea informatiilor de care se uzeaza sau se ia cunostinta in cursul procedurii de mediere, motiv pentru care se semneaza un acord de confidentialitate. Acelasi lucru se intampla si cu documentele intocmite sau ce au fost prezentate de parti in cursul medierii. Obligatia de confidentialitate subzista si dupa terminarea procedurii de mediere, fiind nelimitata in timp. Este evitata prezenta publica a partilor, a expunerii problemei lor in public si a stresului generat de sala de judecata.
  4. Medierea este voluntara. Acceptarea medierii ca metoda de solutionare pe cale amiabila a conflictului este alegerea exclusiva a partilor. Participarea la mediere este rezultatul vointei lor precum si alegerea momentului cand pot renunta la aceasta procedura.

Medierea deci, nu este obligatorie, insa din august 2013 informarea privind posibilitatea de a recurge la mediere este obligatorie. Medierea, ca modalitate de rezolvare a unui conflict este la latitudinea părţilor,dar la înaintarea unei acţiuni în instanţă, orice persoană este obligată să prezinte un certificat de informare acordată de un mediator din care să rezulte că a luat la cunoştinţă de faptul că există această variantă de rezolvare a conflictului. Instanţa respinge orice acţiune ca inadmisibilă, dacă petentul nu prezintă în introducerea acţiunii şi acest certificat. Trebuie menţionat faptul că este posibil ca şi persoanele care se află deja în proces, fie la sugestia instanţei, fie pentru că între timp s-au informat sau au ajuns la concluzia că este mai avantajos sau pot ajunge la un consens, să întrerupă procesul şi să apeleze la un mediator. În cazul în care conflictul a fost soluţionat pe calea medierii, instanţa va pronunţa, la cererea părţilor, o hotărâre, potrivit dispoziţiilor art. 271 din Codul de procedura civila Astfel se scurtează atât timpul cât şi cheltuielile de judecată.

  1. Medierea este aplicabila in domeniul civil, comercial, al familiei, muncii si chiar penal. Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator prevede numai cateva exceptii si anume nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile, potrivit legii, nu pot dispune prin conventie sau prin alt mod admis de lege.Nu pot fi mediate, de asemenea conflictele care cad sub incidenta ordinii publice.
  2. In mediere Solutia este a partilor ! Solutionarea conflictului intre parti este reprezentata de acordul acestora asupra problematicii generatoare de litigiu. Practic, acordul este al partilor, nefiind impus, elaborat sau cenzurat de mediator. Procedura medierii permite participantilor in conflict gasirea unei solutii unanim acceptate cu ajutorul mediatorului, vointa de a ajunge la un compromis a partilor fiind primordiala. Diferenta fata de orice solutie impusa (hotarare judecatoreasca, arbitraj) este ca, fiind solutia partilor, satisface nevoile si dorintele acestora si elimina in mare masura potentialul de conflict viitor intre aceleasi persoane.

Centrul de mediere, care functioneaza pe langa Camera de Comert si Industrie Cluj, pune la dispozitia firmelor si a persoanelor fizice o modalitate de rezolvare amiabila a diferendelor ivite in relatiile de afaceri, interne sau internationale, dar si a conflictelor civile si comerciale, prin procedura medierii.

In ceea ce priveste costurile medierii, urmarim asigurarea unei largi accesibilitati a tuturor categoriilor de solicitanti si situarea acestor costuri sub cele ale instantelor, cu respectarea prevederilor art. 25 si art. 45 din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.

Secretariat Tehnic – Informatii suplimentare si inregistrare solicitari:

Tel. 0264/730982

E-mail: beatrix.cociuba@ccicj.ro