Conferința finală a proiectului DABS – “Dunăre – Marea Neagră, Conexiune între economia europeană și cea asiatica – Un pas în dezvoltarea substanțială a Baziului Mării Negre”


Camera de Comerț si Industrie a României informează în legătură cu participarea la conferința finală a proiectului DABS – “Dunăre – Marea Neagră, Conexiune între economia europeană și cea asiatica – Un pas în dezvoltarea substanțială a Baziului Mării Negre”.

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a primit din partea Uniunii Porturilor Interioare Românești (UPIR), în calitate de lider de proiect, o invitație la conferința finală a proiectului DABS – “Dunăre – Marea Neagra, Conexiune între economia europeana si cea asiatica – Un pas în dezvoltarea substantiala a Baziului Marii Negre”, co-finantat de Uniunea Europeana prin “Instrumentul European de Vecinătate și Parteneriat (ENPI)” în cadrul “Programului Operațional Comun de Cooperare Transfrontalieră  Bazinul Mării Negre 2007-2013”, desfășurată în data de 12.09.2014, la Hotel IBIB – Palatul Parlamentului.

Din partea CCIR a participat dl. George Cotiga, șef Birou Proiecte Europene.

Obiectivul general al proiectului este atât identificarea posibilităților de cooperare economică între porturile din bazinul Mării Negre și porturile de pe Dunăre, cât și dezvoltarea durabilă a transportului multimodal în cadrul schimburilor comerciale între Europa și Asia.

Consorțiul care a derulat proiectul pe o perioadă de 15 luni, având ca lider UPIR, a mai cuprins alți 7 parteneri din țări riverane Mării Negre: Bulgaria, Georgia, Grecia, Turcia, Ucraina, și Republica Moldova.

Concluziile proiectului, prin care a fost elaborată o strategie pentru transportul intermodal, prin regândirea lanțului inițial de transport, luându-se în considerare porturile de la Marea Neagră, porturile dunărene, căile de transport rutiere și CF, ale cărui principale obiective specifice sunt:

(a)    creșterea capacității beneficiarilor de a dezvolta noi mijloace de transport naval/ perfecționa pe cele vechi, ca și conexiuni între economia europeană și asiatică;

(b)   utilizarea rutelor alternative Dunăre – Marea Neagră, în vederea diminuării poluării;

(c)    promovarea căilor navigabile maritime și interioare, ca sursă de susținere economica și de dezvoltare socială a zonei,

au fost prezentate de dl. Ilie Dragan, managerul de proiect și de dl. Adrian Vîlcan, expert AV Transport Planning, firma de consultanță care a elaborate studiul de fezabilitate, ca primă etapă a proiectului în cauza.

În final au fost identificate două posibile linii maritime noi:

(1) Port Said/Egipt – Izmir/Turcia – Thessaloniki/Grecia – Istanbul/Turcia – Galati/România;

(2) Poti/Georgia – Samsun/Turcia – Galati/Romania.

O prezentare detaliată a proiectului a fost pusă la dispoziția participanților pe suport CD.

Au fost organizate evenimente de promovare ale proiectului în fiecare țara partenera, în urma celui desfășurat în Grecia fiind publicaăa “Declarația de la Salonic”, prin care se subliniază importanță macro-regiunii Marea Neagră la nivelul Uniunii Europene.

Dl. Nicolaus Petropoulos, reprezentantul partenerului din Grecia – “European Regional Framework for Co-operation”, a propus ca o declarație similară, care sa întarească importanța strategiei definite prin proiect, să fie făcută publică, după prezența conferința, sub denumirea de “Declarația de la Bucureăști”.   Propunerea a fost agreată de toți participanții.

În partea a doua a conferintei, au fost prezentate alte 4 subiecte de interes:

(a)    Rolul căii ferate în asigurarea legăturii porturilor cu hinterlandul, dl.Stefan Roseanu, senior partner, Clubul Feroviar Roman;

(b)   Strategia CFR în dezvoltarea traficului de marfă în Romania, dna. Florentina Trandafir, sef Serviciu Strategie, CN CFR SA;

(c)    Strategia pentru macroregiunea Dunării, dna. Cristina Cuc, Secretariatul Tehnic al Regiunii Dunarii, Ministerul Transporturilor;

(d)   Rolul porturilor Dunării maritime în fluxurile logistice de marfuri, dna. Carmen Costache, presedinte Uniunii Porturilor Interioare Românesti.

Sursa: CCIR