Conform studiului Tetra Pak, laptele cu arome genereaza crestere in industria lactatelor


Spread the love

Cea de-a sasea editie a raportului Tetra Pak “Indexul Lactatelor” evidentiaza o crestere semnificativa a cererii pentru laptele lichid cu arome, din partea consumatorilor ocupati, preocupati de sanatate si gust

Bucuresti, 9 iunie 2013 – Conform celui mai recent studiu Tetra Pak®, lider mondial in procesarea si ambalarea alimentelor, la nivel global consumul de lapte cu arome va creste intre 2012 si 2015 si va fi mai mult decat dublul consumului de laptele simplu. Consumatorii manifesta o preferinta in crestere fata de laptele cu arome, gustos, hranitor si ambalat in mod convenabil, acesta devenind o alternativa pentru alte tipuri de bauturi, ceea ce creeaza oportunitati pentru companiile de produse lactate pentru a-si creste  profitabilitatea.

Laptele cu arome, al doilea cel mai consumat produs lactat lichid dupa laptele simplu, este estimat sa aiba o rata anuala compusa de crestere (CAGR) de 4,1% intre 2012 si 2015, crescand de la 17 miliarde de litri la 19,2 miliarde de litri. Tarile in curs de dezvoltare vor conduce la cresterea cererii de arome si produse noi care pun accent pe sanatate. Laptele simplu este estimat sa creasca cu 1,7% (CAGR) in aceeasi perioada de timp, de la 208,5 miliarde de litri in 2012 la 219,5 miliarde de litri in 2015. Totalul cererii de produse lactate lichide este preconizat sa creasca cu 2,4% din 280,3 miliarde de litri la 301.3 miliarde de litri in aceasta perioada, conform studiului Tetra Pak.

Avand in vedere faptul ca laptele simplu devine din ce in ce mai mult un bun de larg consum, laptele cu arome ofera companiilor de lactate oportunitatea de a oferi un plus de valoare nu numai consumatorilor, dar si propriilor cifre de vanzari”, a declarat Dennis Jönsson, Presedinte si Director Executiv al Tetra Pak Group. “Daca are aromele potrivite, ambalarea portionata potrivita, laptele cu arome poate sa raspunda mai multor tipuri de nevoi legate de sanatate, alimentatie si stil de viata.

Tetra Pak a identificat patru motoare de crestere ale consumului de lapte cu arome. Primul motor este dorinta pentru o alimentatie sanatoasa, care determina consumatorii, mai ales pe cei din tarile in curs de dezvoltare, sa se indrepte catre produsele lactate cu un continut nutritional bogat. Al doilea motor este urbanizarea, care contribuie la cresterea nivelului de viata, dar si a ritmului, determinand astfel o cerere mai mare pentru consumul “on-the-go” pentru laptele lichid cu arome ambalat in portii individuale. Al treilea motor este dorinta consumatorilor de a incerca bauturi si alimente noi, laptele cu arome fiind unul dintre produsele care raspund acestor nevoi. Al patrulea motor – consumatorii cauta experiente alimentare de rasfat” pentru a lasa deoparte presiunea zilnica in perioada de nesiguranta economica.

“Oamenii sunt dispusi sa cheltuie putin mai mult pentru mici capricii in vremuri grele care le solicita sacrificii mari”, declara Libby Costin, Director Global de Marketing al Portofoliului al Tetra Pak.

Desi consumul de lapte cu arome este inca scazut in comparatie cu alte bauturi, precum bauturile racoritoare carbonatate, perceptiile pozitive ale consumatorilor referitor la beneficiile laptelui asupra sanatatii creeaza oportunitati pentru cresteri semnificative ale consumului de lapte cu arome, conform Tetra Pak. Rata de crestere a consumului de lapte cu arome este prevazuta sa creasca mai mult de triplu fata de cea a bauturilor racoritoare carbonatate, in 2012-2015. In aceasta perioada, este previzionata o crestere a bauturilor racoritoare carbonatate de 1,3% (CAGR), comparativ cu un estimat de 4,1% (CAGR) pentru laptele cu arome.

Consumat in mod traditional de catre copiii care savureaza gustul, Tetra Pak identifica pentru laptele cu arome oportunitati de dezvoltare pentru alte categorii de consumatori precum adolescentii si adultii, iar dincolo de gust sa atinga “punctul culminant”, unde gustul si sanatatea se intalnesc.

“Pentru consumatorii care nu doresc sa faca compromisuri in ceea ce priveste gustul, sanatatea sau confortul, laptele cu arome se dovedeste a fi o alternativa din ce in ce mai populara fata de alte bauturi”, declara Jönsson.

In timp ce preconizam o crestere la nivel global a cererii pentru laptele cu arome, cererea din tarile in curs de dezvoltare, mai ales in Asia si America Latina, este preconizata sa o depaseasca pe cea din America de Nord si Europa, astfel pietele emergente fiind motoarele de crestere pentru industria lactatelor.

De fapt, sapte tari din topul 10 mondial al pietelor pentru laptele cu arome sunt tari in curs de dezvoltare, conform studiului Tetra Pak. China este cea mai mare din lume, urmata  de Statele Unite ale Americii si India. Cresterea cererii pentru laptele cu arome din perioada 2009-2012 a fost in principal condusa de patru tari in curs de dezvoltare: Brazilia, China, India si Indonezia.

Tendinta de crestere este prevazuta sa continue pana in 2015. In timp ce tarile in curs de dezvoltare ocupa 66% din consumul laptelui cu arome in 2012, acesta este preconizat sa creasca la 69% pana in 2015. China, Asia de Sud, Sud-Estul Asiei reprezinta mai mult de jumatate din consumul global de laptele cu arome. De fapt, doar sase tari din Asia (China, India, Indonezia, Malaezia, Filipine si Thailanda) consuma 47% din productia globala de lapte cu arome, conform studiului Tetra Pak.

Cutiile de carton au devenit principalul tip de ambalaj pentru laptele cu arome. Astfel, in 62% din laptele cu arome “de baut” a fost ambalat in cutii de carton, pornind de la 57% in 2009. Se asteapta ca ambalajele de carton sa reprezinte 64% in 2015, cu portii care sa atinga 81% din consumul laptelui cu arome “de baut”.

In ceea ce priveste Romania, laptele cu arome are o pondere mica, reprezentand aproximativ 1% din piata laptelui simplu ambalat la nivelul anului 2012. Aceasta se datoreaza si consumului mic de lapte simplu per capita, care situeaza Romania pe ultimele locuri din Europa, cu o medie de 12 litri de persoana, de aproximativ 5 ori mai putin decat tari precum Croatia sau Slovenia, conform studiului Euromonitor. Desi este de asteptat ca in urmatorii ani segmentul de lapte cu arome sa se dezvolte si in Romania, aceasta evolutie ramane direct influentata de nivelul de intelegere al consumatorilor privind importanta consumului general de lapte pentru o dieta sanatoasa si echilibrata.