Criza financiara prin lupa Creditreform Romania


Criza financiara internationala, care a generat probelme deosebit de grave unora dintre cele mai puternice institutii financiare din lume, se rasfrange din ce in ce mai vizibil si asupra Romaniei.

Reprezentantii Fondului Monetar International si ai Comisiei Europene, dar si membrii Guvernului, au ajuns la concluzia ca Romania ar fi putut trece mai usor peste dificultatile generate de criza financiara internationala, daca ar fi absorbit mai multe fonduri europene. In vederea depasirii perioadei de criza, Creditreform Romania propune solutii favorabile pentru companiile romanesti prin consultata financiara, respectiv recuperarea debitelor si verificarea potentialilor clienti prin rapoartele de credit.

Potrivit Creditreform, economia supraincalzita a Romaniei a resimtit puternic socul undei de criza datorita accesului dificil la finantare si a inrautatirii conditiilor de creditare. Totodata scaderea drastica a vanzarilor cu peste 50% in anumite domenii, scaderea lichiditatilor dar si cresterea costurilor de finantare au condus la accentuarea crizei financiare. Printre principalii vectori se numara cresterea numarului de falimente, restructurarea activitatii companiilor, plata cu o intarziere medie a tranzactiilor comerciale.

Criza financiara a afectat mediul economic al Romaniei prin cresterea numarului de intarzieri la plata si cresterea numarului insolventelor. Astfel, potrivit unor estimari la nivel national, la inceputul anului 2009, 20% din companiile debitoare notificate au intrat in insolventa urmand ca la sfarsitul anului procentul acestora sa creasca cu 30% fata de anul precedent.

Un alt efect notabil al crizei este inrautatirea climatului de business. Datorita neincasarii la termen cele mai afectate sectoare sunt cele din domeniul constructiilor, transporturilor, IT, industriei textile si industriei mobilei. In aceste sectoare, masurile cele mai frecvent adoptate de companii sunt folosirea procedurilor legale si a insolventei ca modalitati de constrangere si sporirea atentiei in acordarea creditului comercial.

In aceasta perioada de criza, s-a identificat o deteriorare a raiting-urilor companiilor, fapt ce conduce la reducerea indicelui de bonitate acordat companiilor si la scaderea limitelor de credit acordate.

Pentru depasirea crizei, Creditreform propune implementarea politicilor de management al riscurilui dar si stabilirea unor proceduri de colectare a debitelor, conform know-how-ului companiei Creditreform Germania, practicat in peste 75 de tari din intreaga lume.

Printre tendintele pe termen scurt identificate de Creditreform Romania sunt mentinerea creditarii la niveluri scazute, procesul dificil de colectare a debitelor si lichiditatile insuficiente la nivelul companiilor. Datorita tendintelor pe termen scurt, firmele vor deveni mai receptive la masurile de protectie ale business-ului, apeland la servicii de rapoarte de bonitate si de monitorizare a partenerilor de afaceri.

In perceptia Creditreform Romania, criza este prezentata prin prisma efectului de “domino”. Incercarea companiilor de a amana propriile plati si de a incasa bani de la clienti duce la intrarea in relatii de afaceri cu parteneri in dificultate financiara, respectiv la ingreunarea accesului la finantare si implicit la neplata datoriilor dintre clienti si furnizori dar si la neachitarea datoriilor catre stat. Astfel, companiile intra in incapacitate de plata si in insolventa.

Propunerea Creditreform pentru depasirea crizei prin recuperarea debitelor si prin informarea permanenta cu privire la solvabilitatea partenerilor de afaceri reprezinta o solutie cu atat mai eficienta din punct de vedere al sanselor de recuperare cu cat decizia de a actiona este mai rapida.