Eticheta pentru anvelope, obligatorie de la 1 noiembrie


Directiva CE 1222/2009 a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 impune ca de la 1 noiembrie 2012, etichetarea anvelopelor puse în vânzare să devină obligatorie. Astfel, sancţiunile constau în amenzi ce ajung la un maxim de 18.000-20.000 lei pentru producători, 12.000-15.000 pentru distribuitori şi scad la un minim de 9.000-11.000 în cazul furnizorilor auto ce pun în vânzare pneuri fără noua etichetă.

Ce conţine noua etichetă pentru anvelope şi cum se traduce ea?

Noii parametri energetici ai anvelopei vor fi arătaţi cumpărătorului prin intermediul unui sticker, compuse din trei părţi. Prima parte a etichetei arată, asemenea stickerelor de la aparatele electrocasnice, eficienţa energetică încadrată în una din cele şapte clase, de la Clasa A (cel mai bun) la Clasa G (cel mai slab). Rezistenţa la rulare este definitorie pentru consumul de combustibil, de unde şi pictograma cu pompa de benzină aleasă pentru a reprezenta acest parametru. Rezistenţa la rulare contribuie în proporţie de 15-30% la consumul total de combustibil al automobilului. Cum la fiecare rotaţie pneurile consumă energie prin deformare, pneurile speciale care economisesc energie sunt capabile să reducă consumul cu 5% până la 7%. Diferenţa de consum de combustibil între un autovehicul echipat cu anvelope clasa A şi unul cu pneuri clasa G poate ajunge şi la 300 de litri de carburant la un rulaj de 45.000 de km, adică până la 100 de litri la un rulaj mediu de 15.000 km pe an.

A doua parte a etichetei se referă la aderenţa pe teren umed, notată tot cu litere de la A la G (A reprezintă anvelopa cea mai eficientă pe carosabil umed). Diferenţa pentru distanţa de frânare de la viteza de 80 km/h între anvelopele clasa A şi clasa B este cuprinsă între 3 şi 4 metri. Între clasa A şi clasa G, ecartul spaţiilor de frânare creşte, ajungând până la 16 metri.

Cea de-a treia parte figurată în josul etichetei, se referă la nivelul de zgomot. Pe lângă nivelul zgomotului motorului, zgomotul de rulare este a doua cea mai importantă sursă de poluare fonică din trafic. Lângă pictograma de zgomot este indicat nivelul de decibeli al anvelopei la viteza de 80 km/h, înregistrat în exteriorul maşinii. Există una, două sau trei unde negre ce indică nivelul de zgomot. O singură undă indică o anvelopă puţin zgomotoasă, corespunzătoare celei mai bune performanţă în materie de nivel de zgomot. Aceasta înseamnă că nivelul de zgomot produs de anvelopă este mai mic cu cel puţin trei decibeli. În schimb, trei unde negre reprezintă cea mai slabă performanţă în materie de zgomot produs de o anvelopă.

Sursa: City News