De curând, Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Cluj a primit de la compania Societatea de Administrare a Activelor Feroviare S.A. Bucureşti toate documentele şi planurile liniei ferate înguste (mocăniţa) Turda-Vidolm.
Instituţia va apela la experţi atestaţi de Ministerul Culturii pentru a întocmi studiul istoric al traseului care se întinde în judeţele Cluj şi Alba, a releveelor arhitecturale ale gărilor şi cantoanelor din judeţul Cluj şi fotografierea pentru întocmirea fişelor de monument.
Şina de cale ferată se află într-un proces de degradare, parte din terasament fiind distrus, iar segmente din şine au fost demontate. Pe teritoriul administrativ al judeţului Alba, de la Vidolm la Abrud, această linie îngusta de cale ferată este monument istoric, fiind trecută în patrimonial naţional. Procedura de clasare, care este pe jumătate îndeplinită în acest moment, are în vedere introducerea întregului tronson Turda-Abrud în statul de monument istoric. 40 de kilometri din traseul mocăniţei se află în judeţul Cluj. Primăria Turda de doi ani vizează printr-un proiect reabilitarea traseului până la Câmpeni astfel încât acesta să intre în uzul turistic.
Odată trecută în patrimoniu, conform Legii 422 din 2001, această linie de cale ferată, cu valoare istorică, va putea fi reabilitată. Costul proiectului de reparaţii pentru zona Turda-Câmpeni este evaluat la 10 milioane de euro, potrivit autorităţilor.
Mocăniţa mai este folosită în România doar în Maramureş, între Vişeul de Sus şi Izvorul Comanului. Cu excepţia iernii, turiştii se pot plimba în acest areal cu un tren cu locomotivă cu aburi.