Flash Feed Scroll Reader

Clasificat | Economic - Financiar

Portul Constanţa Manual 2015 2016 Ediţia a 9-a

A- A A+

 

  • Portul Constanţa Manual 2015 2016 Ediţia a 9-a

Cuprins

Prezentarea portului Constanţa-informaţii generale

 

Latitudine           44o 10’ N

Longitudine        28 o39E

Zona orară          GMT+2

Pescaj maxim     19,0m

Cod UNCTAD      ROCND

 

Prezentarea generală a portului

 

Constanţa Nord Sud total
suprafaţa totală 817 3109 3926
 

din care

pământ 495

 

322

818

 

2291

1313

 

2613

apă
dig (m) 8344 5560 13904
lungime cheu (km) 15,5 14,6 30,1
număr dane 82 74 156
adâncime bazine (m) 7-14 7-19

Consideraţii generale:

 

Complexul portuar este format din Zona de Nord-veche si zona de Sud-nouă.

Partea de Nord este operaţională integral fiind formată din 12 bazine cu adâncimea cuprinsă între 7-14 m, 15,5 km de cheu şi 82 de dane operative. Portul este dotat cu terminale specializate pentru manipularea, minereurilor, cărbunelui, fosfaţilor, ţiţeiului şi produselor petroliere, cerealelor, produselor chimice, laminatelor, containerelor, mărfurilor generale, existând şi platforme şi depozite.

Partea de Sud este parţial operaţională. Este formată din 14,6 km de cheu, 74 dane operative şi o capacitate de manipulare pentru containere, minereuri, cărbune, fosfaţi, ţiţei şi produse petroliere, laminate, mărfuri generale cât şi platforme deschise şi magazii pentru depozitare. Partea de trafic se realizează prin tranzit de tip ro-ro şi cu feribotul.

Portul Constanţa Sud cuprinde şi intrarea pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, care este parte a celei mai importante căi navigabile din Europa, coridorul Rin-Maine-Dunăre.

Portul Constanţa Sud dispune de un bazin fluvial/maritim dedicat transbordării pentru barje şi cargouri fluviale.  Dintre mărfurile rulate în Portul Constanţa 80% sunt mărfuri vrac. Dintre acestea, jumătate sunt vrac lichid, în special petrol brut şi produse derivate, cealaltă jumătate fiind vrac uscat în special minereuri feroase şi neferoase, cărbune, cocs, fosfaţi, apatite şi cereale. Încărcătura generală constă din importurile de echipamente industriale, alimente, fertilizatori şi produse chimice, îmbrăcăminte şi aparatură electronică, export de mobilier şi produse din lemn, produse metalice, fertilizatori şi produse chimice, produse alimentare, textile, produse din sticlă şi automobile.

 

Aeroport

Aeroportul Internaţional Kogălniceanu (25km)

 

Ancoraje

Limitele radei Constanţa sunt denotate astfel:

 

      (A) 44°10.50’N 028°44.00’E

(B) 44°10.50’N 028°49.50’E

(C) 44°06.50’N 028°49.50’E

(D) 44°06.50’N 028°44.00’E.

 

Meridianele 028°46.7’E si 028°48.2’E împart zona de ancoraj in 3 zone, de la Vest la Est:

 

Zona 1: ancoraj pentru nave până la 40.000 TB (cu excepţia petrolierelor)

Zona 2 : ancoraj pentru nave peste 40.000 TB (cu excepţia petrolierelor)

Zona 3: ancoraj pentru petroliere, nave pentru gaz lichefiat, nave pentru mărfuri periculoase.

 

Rada permite un ancoraj sigur, pentru un număr de 40 până la 50 de nave mari. Adâncimile apei în zona de ancoraj sunt cuprinse între 25 m şi 30 m, cu posibilitatea efectuării unei giraţii complete în cazul schimbării direcţiei vântului sau a curentului. În caz de vreme nefavorabilă, navele mici pot intra în port, numai cu aprobarea Autorităţii Navale Teritoriale Constanţa.

 

 

 

trafic total

 

Companiile specializate din Portul Constanta operează o gamă largă de mărfuri

Cifrele traficului total din tabelul de mai jos (date comparative pentru anii 1997-2014) reprezintă atât traficul maritim cât şi cel fluvial pentru toate porturile administrate de către Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Midia şi Mangalia

(au fost transcrise doar tipurile de mărfuri şi cifra totală pt. anul 2014)

 

Mii tone Anul 2014
cereale 17420,5
fructe şi legume proaspete         11,5
animale vii         58,7
produse alimentare, băuturi si tutun        416,1
seminţe, uleiuri vegetale, grăsimi      2478,3
lemn, cherestea        919,4
fertilizatori (chimici şI naturali)      1742,2
produse minerale naturale        316,1
minereuri feroase, deşeuri feroase      5501,7
minereuri neferoase, deşeuri neferoase      2551,6
Celuloză şi hârtie, deşeuri hârtie           63,5
Cărbune, cocs      2157,7
petrol crud      6750,9
produse petroliere şi gaz natural      4714,3
gudroane de gaze naturale          73,0
produse chimice (altele)      1151,1
ciment, materiale de construcţie        265,4
produse din sticlă şi ceramică            8,0
metale/produse fabricate din metal      1893,7
utilaje, echipamente de transport        365,7
mărfuri generale / cargo      6782,3
Total tranzitat în anul 2014    55641,9 mii de tone

Categoria încărcăturii

marfă solidă 12516199
marfă lichidă 32666083
containere   6778884
linii Ro-Ro,    262269
mărfuri generale  3418475
Total 55641910 tone

 

traficul maritim/fluvial

 

În anul 2014 – 55641910 tone

 

 

capacitate vase (maritim)

capacitate 2014
total 4771

 

 

tip de nave maritime  (cumulat) pentru Constanţa, Midia , Mangalia

vas cargo general, tank petrolier/autocisternă, container, vrachier, pasageri, altele

 
 Total 4771

 

trafic containere în mii TEU-ri

 

in anul 2014 total 6778884 TEU

 

terminale containere

                        Terminalul Containere Constanţa Sud

DP World

 

APM TERMINALS

SOCEP

UMEX S.A.

 

agenţi/linii de containere principale:

 

AMITY SHIPPING

APM TERMINALS,

Blue Shipping Agency,

Bosphorus Shipping Agency Romania,

  1. Steinweg Romania,

China Shipping(ROMANIA)Agency CO. LTD.

CMA CGM Romania,

EISA ECOMNOMU INTERNATIONAL SHIPPING AGENCY,

HUB Dacia,

MSC ROMANIA SHIPPING

ROMAR SHIPPING AGENCY

 

SRS/SILK ROUTE SHIPPING,

Team Logistic Specialists,

 ZIMROM Shipping

 

alte linii/agenţi containere

 

FORMAG

ORION SHIPPING

TRANSTERRA LOGISTICS

 

 

Linii Ro-Ro

 

Agenţi

MEDTAINER RO

PHOENIX SHIPPING AND TRADING LTD. CO.

 

Soluţii terminale

 

Principalele categorii de mărfuri operate – OPERATORI

 

Petrol brut/Ţiţei şi produse petrolifere – OIL TERMINAL

Bitum – SARGEANT MARINE

Produse chimice (fertilizatori fosfaţi, apatite, uree, diatomite, bentonite, sare etc.) – SOCEP, DB SCHENKER, DECIROM, TTS OPERATOR, CHIMPEX

 

Cereale –  CHIMPEX, DB SCHENKER, SOCEP, NORTH STAR SHIPPING, SILO PORT, NIVA PRODCOM, SILOTRANS CHS, CANOPUS STAR, BARTER PORT OPERATOR, UNITED SHIPPING AGENCZ, TTS OPERATOR, UMEX S.A.,MINMETAL

 

Produse refrigerate / Ulei comestibil şi melasă – FRIAL,

Minereu, cărbune, cocs – COMVEX, MINMETAL, SOCEP, TTS OPERATOR,

Produse metalurgice – UMEX SA, CHIMPEX, DB SCHENKER, SOCEP, DECIROM

 

Deşeuri – DECIROM, EUROPEAN METAL SERVICES, ROMNED PORT OPERATOR, TOMINI TRADING, TTS OPERATOR, KIRAZOGLU CORPORATION,

cherestea, produse din lemn, materilae de construcţii – DECIROM, DB SCHENKER,ROTRAC, KRONOSPAN

ciment – SICIM

 

Ferry-boat, Ro-ro, automobile, camioane/trailere, (Ro-Pax)

CFR CONSTANTA FERRYBOAT BRANCH, DYNALOG, DB SCHENKER, ROMCARGO MARITIM

 

Mărfuri generale -ROMNED PORT OPERATOR, CASA DE EXPEDIŢII PHOENIX, SOCEP, DB SCHENKER, UMEX SA, APM TERMINALS, ASTAR STEVED.

 SILOZ AGIGEA GSP SHIPYARD

 

Project cargo UNEX SA

 Pasageri  CONSTANTA PORT

 

Terminalul pentru pasageri este operat de către Adminstraţia Porturilor Maritime Constanta

 

 

  • Portul Midia

Portul Midia este situat pe coasta Mării Negre la aproximativ 13, 5 mile marine la nord de Constanţa. A fost proiectat şi construit pentru a deservi unităţile industriale şi petrochimice din proximitate, dar sunt operate şi alte tipuri de mărfuri (GPL/Gaz Petrolier Lichefiat, cereale, animale vii, produse metalice). Portul acoperă 834 hectare, dintre care 234 hectare pământ şi 600 hectare apă.

Digurile de Nord şi de Sud au o lungime totală de 6,97 km.  Portul dispune de 14 dane (dintre care 11 sunt operative, 3 aparţinând Şantierului Naval) iar lungimea totală a cheului este de 2,24 km. Prin lucrările de dragaj adâncimea apelor a crescut la danele MD-1 MD-4, permiţând  acostarea navelor cu un pescaj maxim de 8m. şi 20000 tdw .

Ancoraj: Zona de ancoraj are o adâncime de 20m şi este disponibilă la următoarele coordonate:

Latitudine Longitudine
44°22′.0N 028°45′.5E
44°22′.0N 028°48′.5E
44°19′.5N 028°45′.5E
44°19′.5N 028°48′.6E

Total trafic Midia

  • în anul 2014 traficul total (maritim, fluvial ) a fost de 6909520 tone

Conexiuni: drum rutier, cale ferată, fluvial (prin Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari) şi conducte (Reţeaua Naţională de Transport Conpet)

Navigaţie

Limitele portului: Portul este mărginit de diguri în Sud şi Est

Geamanduri marine, şenale navigabile şi canale: Portul este accesat printr-un canal cu lăţimea de 80m şi o adâncime de 5, 6 m.

Terminale

 

MIDIA MARINE TERMINAL

 

Terminalul portului specializat pentu ţiţei, Radele MD-1 şi MD-4 (import)

Terminalul portului specializat pentru melasă, Rada MD-4 (import)

Rada marină MD-9A pentru produse rafinate (import/export)

Rada MD-9B pentru etilenă şi LPG/Gaz Petrolier Lichefiat

Rada marină MD-9C pentru produse rafinate (export)

Midia SPM – Calm Buoy pentru ţiţei la 4N/m de portul Midia (import)

 

Operatori :

MIDIA INTERNATIONAL

SHELLHARBOUR OPERATIONS

GLOBAL OPERATIONS

PETROM

2X1 HOLDING

BUTAN GAS ROMANIA

EIROTRANYIT 2000

GSP SHIPYARD

OCTOGON GAS & LOGISTICS

 

  • Portul Mangalia

 

Portul Mangalia, celălalt port satelit al Constanţei, este situat la 38 km. mai la sud. Mangalia, îşi susţine fratele mai mare prin operarea navelor mai mici, de până la 10.000 dwt. Portul poate opera un trafic de 400.000 de tone pe an. Dispune de un cheu de 400 m lungime cu o adâncime între 8,5 şi 9,0 m. şi este deservit de  macarale de 6,3 tone, spaţii de depozitare acoperite pe o suprafaţă de 4,300 mp şi 20.000 mp de magazii neacoperite. Mangalia are trei docuri uscate, cel mai mare dintre acestea putând ancora vase de până la 250.000dwt, fiind utilizat de şantierul naval Daewoo Mangalia Heavy Industry. Portul este conectat direct la sistemele de căi rutiere şi ferate.

Terminale: ROMNED PORT OPERATOP, TRANSBITUM, DAEWOO SHIPYARD, CALLATIS GAS

 

 Trafic total în portul Mangalia în anul 2014       –    231074 tone

 

  • Canalul Dunăre-Marea Neagră

Inaugurat în anul 1984, Canalul Dunăre-Marea-Neagră este administrat de către Administraţia Canalelor Navigabile. Complexul, este clasificat în clasa a VI –a canale interne conform standardelor EEC UNO. Este parte a infrastructurii complexe a portului care leagă porturile Constanţa şi Midia cu Dunărea şi mai departe cu ţările Central Europene

 Trafic în mii tone – în anul  2014

intern 6528067
international 7904877
total 14432944

Transportul fluvial se realizează de către mulţi operatori, CNFR Navrom fiind principala companie de transport fluvial.  Cu un trafic de peste 10 milioane tone pe an, Navrom îşi diversifică serviciile şi, împreună cu firmele partenere, este în măsură să satisfacă  cerinţele clienţilor. Mărfurile principale pe care le transportă sunt: minereu, cărbune, cocs, ciment, cereale, fertilizatori şi laminate. Navrom acoperă rutele interne (Galaţi, Constanţa, Medgidia, Mahmudia etc.), dar şi rutele internaţionale către Ucraina, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Austria, şi Germania. Navrom poate manipula 16800 tone într-un singur convoi pe rutele interne şi 10000 tone într-un singur convoi pe rutele externe. Începând cu anul 2006, compania a parcurs un program ambiţios de modernizare, în 2012 a achiziţionat barje de împingere,  fiind şi certificată ISO 9001 pentru calitate, ISO 14001 pentru mediu şi OHSAS 18001 pentru securitate şi sănătate ocupaţională de către Germanischer Lloyd.

Firme NAVROM

CNFR NAVROM

NAVROM PORTSERVICE

NAVROM SHIPYARD

NAVROM BAC

NAVROM DELTA

 

Rute principale

 

 

CNFR NAVROM

Galaţi-Brăila-Hârşova-Cernavodă-Constanţa
Galaţi-Tulcea-Mahmudia
Galaţi/Constanţa-Cernavodă-Turnu Severin-Smeredevo/Belgrad-Vukovar-Budapesta-Viena-Regensburg-Kelheim

 

 

Traficul – în anul 2014

  2014  
A 7610 A-mii tone
B 3598889 B-mii tone x km

 

Traficul fluvial de containere

Transportul de containere pe Dunăre, care leagă Constanţa de alte porturi dunărene, nu este, evident, mijlocul de trafic preferat al transportatorilor. De-a lungul timpului au fost iniţiate o serie de proiecte-prezentate în ediţiile anterioare ale manualului, dar acestea nu au avut succes. După o perioadă de vârf /din punct de vedere al TEU-urilor – transportul containerizat a scăzut continuu.  A supravieţuit o singură linie regulată, Constanţa-Belgrad-Constanţa, un serviciu pentru containere asigurat de firma Bulgarian Shipping Company.

 

Alte servicii de barjă:

 

Agent: NORD MARINE – Constanţa-Belgrad

Agent: NORD MARINE – TAVRIA Constanţa-Dnepropetrovsk

Agent: ICS DANUBE LOGISTICS Constanţa-Giurgiuleşti

Sursa:

Compania Nationala „Administratia Porturilor Maritime” S.A. Constanta
Adresa: Incinta Port Constanta, Gara Maritima, cod 900900
Telefon: +40.241.61.15.40
Fax: +40.241.61.95.12
E-mail: dirgensec@constantza-port.roWebsite: http://www.portofconstantza.com
Related Posts with Thumbnails