Subiectele zilei – 1 octombrie 2010


Casele din lemn, un “produs de Cluj” bun de export

Peste 90% dintre casele din lemn proiectate şi pregătite în atelierele din Someşeni ajung pe piaţa din Italia, Spania şi Franţa. Locuinţele din lemn sunt unele dintre cele mai căutate produse clujene pe piaţa europeană. Facilităţile oferite de alte state la achiziţia acestor case, precum şi costurile mult mai mici de întreţinere îi determină pe europeni să aleagă această soluţie care pentru români continuă să fie “un moft”. Construcţia unei case este, probabil, una dintre cele mai importante investiţii din viaţa unui om. Lucrul este valabil şi pentru occidental, scrie Ziua de Cluj.

Finanţări în scădere pentru IMM-uri

Implementarea proiectelor europene, alegerea consultanţilor, cofinanţarea şi bugetele disponibile sunt problemele întâmpinate de întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) în accesarea fondurilor europene, conform ultimei întruniri a Ligii Întreprinzătorului Român (LIR), găzduită de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie. Doar 4% din fondurile europene destinate IMM-urilor au fost accesate în România. “Una dintre marile probleme este alegerea consultantului. Firma ar trebui să verifice cu atenţie ghidul solicitantului, iar contractul de consultanţă ar trebui să aibă minim 10-15 pagini, nu 4-5”, spune Mariana Sândurean, reprezentant al LIR Bucureşti, scrie Ziua de Cluj

BCR a emis scrisori de garanţie de 17 mil. euro pentru firme ale grupului Mechel din România

Banca Comercială Română (BCR) a emis scrisori de garanţie bancară de 17 milioane euro pentru companiile Mechel Câmpia Turzii, Mechel Târgovişte şi Ductil Steel Buzău, majorându-şi astfel expunerea pe grupul Mechel. „Majorarea expunerii va sprijini activitatea curentă, dar şi eforturile investiţionale ale grupului Mechel, în special modernizarea capacităţilor de producţie”, se arată într-un comunicat al BCR. Grupul Erste şi BCR au anunţat, în luna aprilie, semnarea cu grupul Mechel a unui contract de finanţare în valoare de 30 de milioane de euro, scrie Capital

Erste: Preţul petrolului ar putea depăşi 102 dolari pe baril la sfârşitul lui 2015

Analiştii Erste Group estimează că preţul ţiţeiului va atinge o medie de circa 80 de dolari pe baril la sfârşitul acestui an şi va creşte până la 102,6 dolari/baril spre sfârşitul anului 2015, acesta înregistrând în ultimul an fluctuaţii situate într-un interval extins de 64 – 87 dolari/baril. „Estimăm o medie a preţului petrolului de 79,8 dolari/baril pentru sfârşitul anului 2010, urmând să crească la 86,8 dolari/baril la sfârşitul anului 2011 şi la 102,6 dolari/baril pe termen lung (la sfârşitul anului 2015)”, a declarat analistul sectorului petrolului şi gazelor în cadrul Erste Group, Thomas Unger, scrie Money

Plafonarea contributiilor sociale la trei salarii medii ar avea efect imediat în economie

România este pe locul trei în Europa în privința nivelul de impozitare şi taxare a muncii, după Ungaria şi Solvacia, cu o cotă de 44,4%. Însă, spre deosebire de celelalte două ţări, în România nu există încă un nivel de plafonare a contribuţiilor sociale a angajaţilor cu cărţi de muncă, ceea ce face ca angajatorii să cadă foarte uşor în ispita evaziunii fiscale. “Cele mai împovărătoare sunt contribuţiile sociale care fac angajatorul să se gândească de două ori înainte să angajeze un om, mai ales că sunt neplafonate”, spune Ionuţ Simion, Partener la PriceWaterhouseCoopers România, scrie Money

Criza nu a încheiat conturile cu UE

Zona euro rămâne sub ameninţarea recesiunii din cauza problemelor din Irlanda şi Spania. Spectrul crizei financiare bântuie din nou zona euro, printre simptome regăsindu-se deficitul bugetar exorbitant al Irlandei, de 32% din PIB, şi reducerea ratingului de ţară al Spaniei. Executivul de la Dublin a anunţat ieri că deficitul bugetar uriaş are drept cauză principală salvarea Anglo Irish Bank de la faliment, subliniind totuşi că speră ca până în 2014 acesta să fie adus la 3% din PIB, scrie EVZ

Toate autostrăzile au întârzieri în construcţie

Construcţia de autostrăzi din România bate pasul pe loc, anunţă reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Toate contractele suferă întârzieri din lipsa banilor, după cum se scuză autoritatile. „Tronsonul Bucureşti-Ploieşti trebuia finalizat. Dar din lipsa de fonduri nu am reuşit. Îl vom prinde în bugetul 2011”, a explicat Eusebiu Pistru, secretar de stat în MTI. Potrivit acestuia, mai sunt necesare 100 de milioane de euro pentru a realiza restul de 40% din lucrare, scrie EVZ