Subiectele zilei- 9 septembrie 2011


Cine sunt antreprenorii români care se pot lupta de la egal la egal cu multinaţionalele

Doar două dintre cele mai mari 500 de companii din Europa Centrală sunt controlate de antreprenori români, dar numărul lor ar putea creşte anul viitor în condiţiile în care Interagro (Ioan Niculae), Dedeman (Dragoş Pavăl) sau Arabesque (Cezar Rapotan) au rămas puţin în afara clasamentului realizat de Deloitte. Anul acesta, pragul de intrare în top 500 a fost de 404 mil. euro, iar Interagro, spre exemplu, a avut afaceri de 399 mil. euro. Anul agricol bun ar putea ajuta compania românească să revină între cele mai mari afaceri regionale, acolo unde firma controlată de Ioan Niculae a mai fost prezentă şi în 2009, scrie ZF.

Vor ieftini bancherii creditele ipotecare în lei pentru a contracara restricţiile la valută?

La un credit de 40.000 de euro sau echivalent diferenţa dintre rata lunară la un credit în lei şi unul în euro este de circa 85 de euro. Pe o perioadă de 30 de ani clientul plăteşte 30.000 de euro în plus la bancă. Bancherii nu se vor grăbi să ieftinească ipotecarele în lei, care ar rămâne singura alternativă pentru clienţii care doresc să se împrumute pentru a-şi cumpăra o casă, în condiţiile restricţiilor pe care BNR le pregă­teşte la finanţările în valută, scrie ZF.

Apartamentele noi, mai scumpe. Vezi ce tip de locuință preferă românii

Mulţi români preferă să dea mai puţin pe o locuinţă veche, situată într-o zonă mai bună şi fără riscul de a avea surprize neplăcute în timp. De cealaltă parte însă, o casă nouă are avantajele ei. Plafonul impus de programul Prima Casă, 60 mii de euro, reprezintă unul dintre principalele motive pentru care apartamentele vechi sunt cele mai căutate de către cumpărători, în detrimentul celor noi, potrivit opiniilor specialiştilor din piaţă, centralizate de Evenimentul Zilei, scrie EVZ.

Topul celor mai puternice branduri româneşti

Borsec, Poiana, Kandia, Gerovital, Dorna, BCR, La Dorna, Dacia, Plafar şi Timişoreana sunt mărcile care conduc în clasamentul celor mai puternice 50 branduri româneşti în 2011, conform unui studiu realizat de Unlock Market Research la comanda revistei Biz. Cinci dintre mărcile aflate pe primele zece locuri în 2010 se află şi acum în aceeaşi ligă: Borsec, Poiana, Dorna, BCR , Dacia şi Timişoreana. Meritul lor e acela de a nu fi oprit motoarele chiar dacă au ajuns la plafonul de siguranţă şi de a-şi calcula paşii în aşa fel încât, în condiţii de instabilitate economică, să nu se abată de la valorile lor,scrie CAPITAL.

Exportul de energie electrică al României a crescut cu 122,4% în primele şapte luni

Exportul de energie electrică al României a fost de 1,999 miliarde KWh, în primele şapte luni ale acestui an, în creştere cu 1,1 miliarde KWh, respectiv cu 122,4%, faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică. Consumul final de energie electrică în această perioadă a fost de 30,461 miliarde KWh, cu 4% mai mare faţă de perioada corespunzătoare a anului 2010. Iluminatul public a înregistrat o scădere cu 14,8%, iar consumul populaţiei a crescut cu 3%. Consumul propriu tehnologic în reţele şi staţii a depăşit uşor 4 miliarde KWh, în creştere cu 123,7 milioane KWh, respectiv cu 3,2%, scrie CAPITAL.