Viena: Punct de întâlnire pentru America Latină şi Europa Centrală şi de Est. Potenţialul colaborării economice între cele două continente


În perioada 14 – 18 mai, 2012 a avut loc în Austria un eveniment de o mare amploare denumit  „Latin America meets Central and Eastern Europe in Vienna” (America Latină întâlneşte Europa Centrală şi de Est la Viena).

În cuvântul de bun venit domnul Christoph LEITL, preşedintele Camerei Federale Economice a Austriei a subliniat că există acorduri comerciale bilaterale între ţările Americii Latine şi cele din Europa Centrală şi de Est,  dar relaţile comerciale sunt aproape inexistente şi ne-a invitat pe toţi ca să le facem să funcţioneze.

Ţările care au fost prezente prin camere de comerţ sau instituţii şi organizaţii de promovare a exporturilor sunt : Argentina, Austria, Bolivia, Bulgaria, Brazilia,  Chile, Columbia, Croaţia, Republica Cehă,  Ecuador, Guatemala, Mexico, Peru, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Turcia, Ucraina, Venezuela. Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) Cluj a fost printre puţinele organizaţii din România care au fost prezente la Viena, la acest eveniment de importanţă majoră.

Oficiali ai Camerei de Comerţ Internaţionale, ai Camerei Economice Federale a Austriei, ai Eurochambres , ai programelor  Uniunii Europene  (AL -Invest  şi East –Invest) au prezentat argumente solide în favoarea investiţilor în ţările Americii Latine.

Procesul de globalizare a contribuit la prosperitatea afacerilor, dar acest lucru funcţionează doar dacă contribuţia părţilor şi beneficiile sunt egale. Reprezentanţii Americii Latine au afirmat la deschiderea lucrărilor că „prezenta criză în Europa este prima de care America Latină nu este responsabilă”

De ce investiţiile în America Latină prezintă o oportunitate pentru Europa?

Există mai multe motive:

  • Este o piaţă mare de consum, numărul populaţiei fiind de circa 590 milione de locuitori  (America de Sud, America Centrală şi Mexic împreună);
  • Dinamismul şi creşterea economică, de circa 6,6 % în medie pe an;
  • Creşterea spectaculoasă a investiţiilor străine directe (52,8 % în Mexic, 43,3 % în Chile, 43,7 % în Peru, 16,6 % în Brazilia în anul  2010, faţă de anul 2009). Valoarea totală a investiţiilor străine directe în America Latină,  în anul 2010 este de 88.200 milioane de USD;
  • Europa este al doilea partener de afaceri al Americii Latine după SUA;
  • Previziunile arată, pentru anul 2012, o creştere economică cel puţin la nivelul anilor precedenţi (Peru 6%, Chile 5 %, Argentina 5 %, Columbia  5 % etc.);
  • Majoritatea acestor ţări sunt deschise pentru afaceri ( sunt permise construcţiile, este acces la utilităţi, la credite, legislaţia protejează investiţiile, taxele sunt mici, există Registrul proprietarilor şi comerţul cu alte ţări este reglementat). Ţările care întrunesc cele mai multe motive pentru a realiza o investiţie din punctul de vedere al unui străin sunt, Chile, Peru, Columbia, Mexico, iar la polul opus se află Venezuela. Venezuela este un caz special, care nu atrage investiţii, dar  ţările europene pot oferi know – how, expertiză tehnică , proiecte la cheie în multe domenii, training, produse pentru import, devenind astfel o piaţă importantă pentru europeni.  Venezuela are cele mai mari rezerve de petrol în rândul ţărilor Americii de Sud.
  • Există programe de investiţii ale Uniunii Europene în America Latină, cum ar fi AL- Invest şi EAST – Invest;
  • Au rezervele cele mai mari de apă dulce dun lume.

Probleme cu care se confruntă investitorii în ţările Americii Latine: rata ridicată a inflaţiei (Venezuela, Argentina, Brazilia), lipsa de securitate şi creşterea criminalităţii, puţine investiţii în ştiinţă şi tehnologie, datoria publică ridicată (Brazilia, Argentina, Venezuela, Mexico).

Ce se dezvoltă în  America Latină ?  De ce anume au nevoie aceste ţări?

  • Infrastructura de trasport (aeroporturi, autostrăzi etc.);
  • Noi surse de energie – Energii regenerabile;
  • Export de produse din ţările Europei Centrale şi de Est către America Latină;
  • Turismul şi toate serviciile conexe;
  • Training şi educaţie (limba engleză, IT, etc.)
  • Investiţii de capital în IMM-uri;
  • Creşterea valorii adăugate a produselor indigene.

De fapt America Latină nu este un spaţiu omogen, de aceea există particularităţi de la o ţară la alta şi avantaje concrete pentru investiţii în fiecare din aceste ţări. Vom prezenta câte un articol cu date concrete despre fiecare din ţările menţionate în ediţiile viitoare ale Gazetei Afacerilor.

Elisabeta Dumitrescu – Director General CCI Cluj