Cele mai multe programe prioritare finanţate din Fondurile Structurale şi de Coeziune sunt pe mediu


Cele mai multe programe prioritare – 66 – finanţate din Fondurile Structurale şi de Coeziune sunt pe Programul Operaţional Mediu, potrivit Ministerului Afacerilor Europene, care a publicat lista celor 100 de programe prioritare în luna noiembrie.

Din cele 66 de proiecte pe Programul Operaţional Mediu, cele mai multe – 36 – vizează reabilitarea şi extinderea sistemelor de apă şi apă uzată în mai multe judeţe, în timp ce 20 au ca obiectiv realizarea unor sisteme de management integrat al deşeurilor. Valoarea totală a celor 36 de proiecte se ridică la 3.962,94 milioane de euro, în timp ce valoarea totală a celor 66 de proiecte pe Programul Operaţional Mediu este de 1.135,811 milioane de euro.

Programul Operațional Sectorial Transport are 18 programe printre care construcția autostrăzii Cernavodă-Constanța, în valoare de 432,32 milioane de euro, construcția autostrăzii Arad-Timișoara – 388,22 milioane de euro, construcția autostrăzii Orăștie-Sibiu – 745,56 milioane de euro – și construcția autostrăzii Nădlac-Arad, în valoare de 308,21 milioane de euro. Valoarea totală a celor 18 programe este de 2.666,87 milioane de euro.

Valoarea totală a celor 100 de proiecte prioritare este de 4.135,451 milioane de euro.

Ministerul Afacerilor Europene a anunțat reînceperea, la 22 decembrie 2011, a procesului de transmitere la Comisia Europeană pentru rambursare a declaraţiilor de cheltuieli pentru toate programele finanţate din fonduri structurale. Decizia de a relua acest proces, care fusese întrerupt în iulie 2011, a  fost luată după ce partea română a remediat deficienţele constatate în urma unei misiuni de audit a Comisiei Europene.

După controalele efectuate, instituţiile româneşti responsabile – respectiv autorităţile de management şi autoritatea de audit – au aplicat o serie de corecţii, dar Comisia Europeană a solicitat şi aplicarea unor corecţii financiare suplimentare cu caracter preventiv până la finalizarea procedurii de conciliere. Corecţiile suplimentare nu sunt definitive, ci reprezintă un mecanism de protecţie iniţială care să acopere eventuale probleme. Ulterior, dacă nu se constată nereguli, sume echivalente cu valoarea corecţiilor vor putea fi rambursate de Comisia Europeană, potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor Europene.

Aceste corecţii se aplică la nivel de program, iar cuantumul acestora este de 10% pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T), Programul Operaţional Regional (POR) şi Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE). În cazul Programului Operaţional Sectorial Mediu (POS Mediu), corecţia preventivă este de 25%. Procentele se aplică sumelor a căror rambursare urma să fie solicitată după deblocarea procesului de transmitere la Comisia Europeană a declaraţiilor de cheltuieli, precum şi sumelor care au fost aprobate de Comisia Europeană din 1 ianuarie 2007 şi până în prezent.

Această hotărâre vine la numai câteva zile după ce, la 15 decembrie 2011, Comisia Europeană a comunicat reluarea rambursării de plăţi pentru Programul Operaţional Regional (POR), axa prioritară 2, „Îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale”, care fuseseră sistate în iunie 2011.

Sursa: NewsIn