IMM-urile locale au nevoie să se arate responsabile social. La CCI Cluj s-a înfiinţat un birou de asistenţă în domeniu


Firmele locale, în principal IMM-urile trebuie să se implice mai mult în acţiunile de responsabilitate socială pentru a-şi creşte prestigiul şi chiar performanţa economică, sunt concluziile seminarului organizat pe această temă de Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) Cluj.

Multe dintre societăţi nu sunt preocupate de acest sector, întrucât au falsa percepţie că dezvoltarea unui proiect de responsabilitate socială a întreprinderilor (RSI) presupune costuri exorbitante pe care nu le pot suporta. De altfel, conceptul RSI-ul este privit doar ca o modalitate de promovare externă. De vreme ce companiile trebuie să-şi demonstreze responsabilitatea internă faţă de proprii angajaţi, vor proba transparenţă şi vor ţine cont de aplicarea unui cod de etică în desfăşuarea afacerii.

„De multe ori se întâmplă ca responsabilitatea socială să se rezume la filantropie sau la o activitate de genul nu ştie stânga ce face dreapta. Bineînţeles că RSI-ul nu suplineşte marketingul unei companii, dar este o formă şi de publicitate, pentru că până la urmă aceasta va contribui şi la garantarea produsului firmei respective. Astfel, poate căpăta şi încrederea cumpărătorului (…) Putem spune că va creşte tot mai mult nevoia companiilor în ceea ce priveşte responsabilitatea şi totodată este nevoie să  se adreseze birourilor de asistenţă care să le ofere informaţii şi consiliere, astfel încât cei interesaţi să nu mai caute pe diferite site-uri cum pot desfăşura activităţi RSI”, precizează Mihai Mărăşescu, formator RSI.

Strategiile RSI îi motivează pe angajaţi şi creşte eficienţa muncii

Chiar dacă aceast domeniu este cunoscut încă din anii 90 şi chiar aplicat de multinaţionalele prezente în România, evoluţia lui a fost lentă. Unele firme nu acordă importanţa necesară acestei strategii, întrucât consideră că nu sunt suficient de extinse pentru a beneficia de avantaje şi „cred că RSI-ul este apanajul companiilor mari”, explică Ana Maria Pălăduş, expert RSI, şef departament Ecosistemi. IMM-urile abordează programe de responsabilitate sociale doar dacă aceste se regăsesc în convingerile persoanele ale celor de care sunt reprezentate.

„Punctul de plecare al RSI-ul este că atunci când desfăşurăm o afacere, de orice natură ar fi aceasta, avem un impact asupra mediului şi unul social (asupra angajaţilor, asupra comunităţii). O companie dincolo de încercarea de a-şi maximiza profitul, trebuie să-şi diminueze impactul negativ pe care l-ar putea avea pe termen lung şi să fie interesată să-şi maximizeze impactul pozitiv. O firmă responsabilă se află la intersecţia a trei sfere: economice, sociale şi de mediu, pentru că orice companie dincolo de capitalul social foloseşte şi un capital al resurselor şi unul uman. Angajaţii nu sunt doar o masă a căror productivitate trebuie maximizată, ci sunt oameni cu nevoi a căror eficienţă trebuie îmbunătăţită  Beneficiile RSI sunt managementul riscurilor”, argumentează Ana Maria Pălăduş.

Expertul RSI insistă asupra avantajelor pe care responsabilitatea socială a firmelor le poate aduce în gestionarea, preîntâmpinarea incovenientelor şi motivarea salariaţilor. Aceasta a dat ca exemplu un studiu realizat printre 150 de studenţi de la Academia de Studii Economice Bucureşti, care sunt şi angajaţi ai diferitelor firme, iar 135 dintre ei consideră că entitatea pentru care lucrează, mai înainte de toate, trebuie să se prezinte ca responsabilă social, respectiv orientată spre necesităţile angajaţilor.

Nu doar performanţele finaciare contează pentru investitori

Mai mult, nu doar rezultatele finaciare sunt decisive pentru atragerea investitorilor, ci şi raportările din spaţiul RSI, pe care firma le efectuează.

„Aspectele sociale şi cele de mediu vor conta tot mai mult pe pieţele finaciare. Deja unii dintre investitori cer nu doar rezultate finaciare extraordinare, ci şi ca firma să aibă performanţe de mediu şi sociale, pentru că acestea contribuie la reputaţie şi garantează sustenabilitatea”, spune reprezentantul ECOSISTEMI. La nivel internaţional unul dintre instrumentele de raportare a RSI este Global Reporting Iniative.

Ce trebuie să facă o firmă pentru a deveni responsabilă social

Antreprenorii care vor să se implice în comunitate ca responsabile social trebuie să-şi stabilească direcţiile în care vor să dezvolte strategii, în funcţie de viziunea, valoriile, identitatea şi domeniul de activitate al firmei. Achiziţionarea unui ghid de orienatare cum este ISO 26.000, care spre deosebire de celelalte standarde are un rol consultativ, poate fi un punct de plecare. Apoi vor face o declaraţie simplă a celor propuse, îşi vor alege temele relevante pentru activitatea, îşi vor stabili obiectivele şi vor redacta un plan de acţiune, explică paşii de acţiune experţii RSI.

Pentru consultanţă în practica responsabilităţii sociale, firmele se pot adresa către CCI, unde există birouri de asistenţă, unde vor primi toate informaţele necesare. În perioada octombrie 2009 – aprilie 2012, Camera de Comerț si Industrie a României, în parteneriat cu Ecosistemi SRL si cu sprijinul celor 42 de Camere de Comerț și Industrie județene implementează proiectul ‘’Birouri de Asistență pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Întreprinderii’’(e-mail luci@ccicj.ro, persoană de contact: Lucia Boariu, reprezentant al Centrului Zonal Astro).

Companiile care implementează strategii RSI vor fi promovate de CCI în rândul firmelor membre şi vor fi evidenţiate ca exemple de bună practică.