Care sunt cele mai atractive pieţe pentru exporturile româneşti. Înţelegerea profilului de consum al economiilor emergente îi poate ajuta pe antreprenori să se dezvolte


Exporturilor româneşti sunt dependente de piaţa Uniunii Europene (UE), iar România ar trebui să depună eforturi spre a se orienta şi spre alte zone, cum ar fi America Latină, China, Africa sau fostele ţări ale Uniunii Sovietice. În acest moment peste 70% dintre exporturile locale merg către regiunile euro (80% în primul semestru din 2012), însă potrivit analiştilor economici ar trebui ca România să echilbreze balanţa între exporturile către UE şi cele către spaţiile extracomunicare, care au un potenţial în creştere.

Astfel, obiectivul următorului deceniu ar trebui să-l constituie reducerea exporturilor către Europa şi îndreptarea lor către zona extracomunitară, prin identificarea acelor mărfurilor româneşti ce pot fi vândute în statele Americii Latine, Rusia, China ori India. Dat fiind şi faptul că statele emergente pot fi valorificate mult mai bine în acest domeniu, în timp ce dificultăţile economice din Europa frânează dezvoltarea anumitor ramuri economice şi de producţie în care România ar putea să crească.

De altfel, economiştii cred că ar trebui diminuat şi volumul importurilor de completare din UE. „În fiecare produs de export trimis către Uniunea Europeană, noi avem un import de completare din UE foarte important. La Logan, spre exemplu, mai mult de jumătate din valoarea lui e import de completare venit din Uniunea Europeană”, a explicat analistul economic Mircea Cosea pentru portalul Business 24.

Ţările BRIC (India, China sau Brazilia) beneficiază de pieţe interne de desfacere care atrag marii exportatori ai lumii. “Cei care înţeleg profilul consumatorului din economiile emergente şi reuşesc să plieze pe obiceiurile de consum în continuă schimbare ale acestor pieţe sunt exportatorii care au cel mai mult de câştigat în prezent”, potrivit unui studiu realizat pe acest segment de Ernst&Young.

De asemenea compania pune la dispoziţie şi un barometru care analizează 10 categorii de produse şi servicii din 33 de ţări.

Exporturile româneşti se află într-o tendinţă ascendentă după cum relevă datele Institului Naţional de Statistică. În primele cinci luni ale anului 2012, exporturile romaneşti au urcat cu 1,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 18,5 miliarde de euro.