Contabilitatea creativă la granița dintre moralitate și legalitate?(Partea III)


Divergența de opinii: pozitiv vs.negativ în contabilitatea creativă

Majoritatea lucrărilor de specialitate prezintă semnificația negativă a contabilității creative și utilizarea ei cu scopul de a induce în eroare utilizatorii externi ai documentelor de sinteză. Astfel, Griffiths afirma că orice firma își trunchiază beneficiile. Documentele de sinteză publicate se întocmesc pe baza unor registre care au fost „aranjate” de o manieră delicată, uneori chiar ciopârțite. Cifrele prezentate investitorilor au fost în întregime manipulate cu scopul de a-i proteja pe cei vinovați (gestionarii).

Și totuși, autori precum Malb J.L. si Giot H. atrag atenția asupra faptului că nu trebuie să asimilăm, în mod automat, contabilitatea creativă cu ceva negativ sau pervers. Inovația contabilă este necesară pentru a ține pasul cu evoluțiile economice, juridice și sociale.

Principalul risc în folosirea contabilității creative este legat de posibila asociere cu frauda. Contabilitatea creativă se afla la granița între legalitate și fraudă morală, iar pasul până la frauda reală este mic și invizibil de cele mai multe ori.

Determinarea acelui punct de demarcație ține mai mult de artă decât de știință.

I find it frightening some people are just lifting the numbers and using them as sancrosant…some of them would be better off driving buses –it would be safer for a lot of us.” Tweedie

Rolul auditului financiar este esențial în lupta împotriva contabilității creative?

Rolul auditului financiar în limitarea practicilor contabilității creative nu este perceput ca fiind esențial de auditorii financiari, la fel ca și reprezentanții organismelor profesionale.

Atunci când discutăm de relația dintre auditul financiar și contabilitatea creativă, lucrurile pot părea ca fiind simple dar, în același timp, complexe. Am observat că de fiecare dată când sunt decoperite practici de contabilitate creativă, auditorii financiari sunt făcuți țapi ispășitori, dar adevărul e că nu este responsabilitatea lor să le detecteze. Ei trebuie să verifice legalitatea operațiunilor și nu moralitatea acestora.

Obligația de prevenire, detectare și combatere a fraudelor sau tehnicilor contabilității creative revine sistemelor de control existente la nivelul unei entități economice (controlul intern, auditul intern, comitetele de audit), care dețin toate pârghiile necesare.

Încotro ne îndreptăm penru rezolvarea problemei, spre utilizarea contabilității creative cu bună credință sau spre dictatură contabilă?

Rödl & Partner este o companie multinațională ce oferă servicii de audit, contabilitate şi resurse umane, consultanță fiscală şi juridică. Mai mult decât atât, compania oferă servicii în domeniul consultanței în afaceri şi în domeniul sistemelor informaționale (IT).

Fondată în 1977, în Nürenberg, Germania, Rödl & Partner s-a extins prin 91 de birouri în 40 de ţări, creşterea companiei fiind răspunsul solicitărilor clienţilor noştri.

În Germania, Rödl & Partner se află pe locul 5 în rândul companiilor care oferă servicii contabile şi pe locul 16 în topul celor mai mari companii de consultanță juridică.

Rödl & Partner s-a implicat pe piața românească încă din 1998. Pe măsură ce am acumulat experiență pe piață, susținută de o creştere constantă a cifrei de afaceri şi a numărului clienților, am deschis birourile din Bucureşti, Timişoara şi Cluj-Napoca . Rödl & Partner România are momentan peste 80 de avocați, auditori, consultanți fiscali şi experți contabili.

Pentru mai multe informatii vă rugăm să ne contactaţi la adresa de e-mail: cluj@roedl.pro sau la tel.+40 364 401 891.

Sursa: Rödl & Partner