Topul proiectelor finalizate după cinci ani de luat bani de la UE


Ziarul Financiar a cerut oficialilor de la Ministerul Afacerilor Euro­pe­ne lis­ta proiectelor pe fonduri eu­ro­pene finalizate la cinci ani de când Ro­mânia a primit undă ver­de pen­tru a aduce în economie bani euro­peni.

Datele că arată că Trans­por­turile şi Me­diul, ministerele ce ar trebui să facă auto­străzi, drumuri naţionale, sisteme de canalizare sau gropi de gunoi nu au reuşit în cinci ani de luat bani europeni să termine niciun pro­iect cu impact concret în teren. Trans­por­tu­rile au terminat două pro­iecte, unul pen­tru măsu­ra­rea adâncimii apelor Du­nă­rii, respectiv un altul pentru pro­tecţia ecologică în cazul lu­crărilor de infrastructură. Si­milar, la Me­diu niciunul din cele mai mari cinci pro­iec­te finalizate nu in­clude o groapă de gunoi sau un sistem de canalizare.

„Problema a fost că după ce auto­ri­tăţile au făcut progra­me­le operaţionale şi axele nu au avut un mecanism de prioritizare. La acel moment, Autoritatea pentru Coor­do­narea In­strumentelor Structurale – instituţia care coor­do­na absorbţia până la crearea MAEur – nu pu­tea să spună unui minister ce pro­iect este mai im­portant şi ce alt proiect este mai puţin im­portant. În condiţiile în care nu a existat o prio­ri­tizare iniţială, autorităţile de ma­nagement au im­ple­men­tat ce proiecte au venit la rând”, ex­plică con­sul­tantul pe fonduri euro­pene Dragoş Pîslaru.

În acest context, Guvernul a publicat în ulti­ma parte a anului trecut o listă de proiecte pe fon­duri europene în valoare totală de 8 miliarde de euro, considerate ca fiind prioritare. Acum lis­ta cuprinde 150 de proiecte de investiţii în do­me­niul transporturilor, energiei sau mediului. Investiţiile derulate prin intermediul acestor pro­iecte sunt însă departe de momentul în care vor fi inaugurate. O mare parte din proiectele de pe lista de priorităţi aveau la sfârşitul lunii mar­tie grade de finalizare de sub 50%.

Sursa: Mediafax