Vânzarea fabricii Nokia de la Jucu, tranzacţia care a susţinut investiţiile în piaţa imobiliară


Investiţiile imobiliare în România au fost destul de reduse în prima parte a acestui an, rezultând un regres la nivelul pieţii din 2005, potrivit unui raport realizat de CBRE România, firmă internaţională care oferă servicii de real estate. În această conjunctură, două tranzacţii s-au evidenţiat ca importanţă, totalizând 55 milioane de euro. Una dintre acestea este cumpărarea fabricii Nokia de la Cluj, cu o suprafaţă de 35.000 mp, de  producătorul de electrocasnice De’Longhi. Valoarea tranzacţiei s-a cifrat la 10 milioane de euro. Producţia italienilor la Jucu ar urma să înceapă din această toamnă, De’Longhi solicitând din această lună ajutorul Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă Cluj pentru recrutare. După preluarea halelor, italienii ar urma să folosească ca personal de execuţie şi foştii angajaţi de la Nokia.

O altă mare investiţie în sectorul imobiliar din 2012 este vânzarea complexului City Business Center din Timișoara către fondul de investiţii sud – african New Europe Property Investment (NEPI). Aceasta reprezentat cea mai mare tranzacţie din intervalul ianuarie – iunie 2012.

Marile investiţii imobiliare stagnează, dar România este considerată o piaţă atractivă

Potrivit raportului cu privire la piaţa investiţională după primul semestru din acest an, România este considerată din perspectivă imobiliară o zonă atractivă, dar marcată de anumite riscuri.
„Piaţa din România este încă atractivă pentru investitorii străini pe fondul diferenţei înregistrate la nivelul randamentelor prime în comparaţie cu ţările vecine din Europa Centrală şi de Est. Lipsa finanţării şi problemele din zona euro au condus însă la un nivel scăzut al volumului de investiţii în prima jumătate a anului, determinând creşterea riscului investiţional, o încetinire a procesului decizional şi mărirea timpului de finalizare a unei tranzacţii”, a declarat James Heyworth Dunne, Head of Capital Markets and Valuation Department CBRE România.
Randamentele prime s-au stabilizat în România pe cele trei zone, cum ar fi retail (centre comerciale şi spaţii de stradă), birouri şi industrial. Pe segmentul birouri, randamentul prime s-a stabilizat la 8%, având la bază ofertele investitorilor de pe piaţa locală, iar în sectoarele retail şi cel industrial, s-a menţinut la nivelul de 8,75% (centre comerciale), respectiv 10,25% (depozite), se mai arată în raportul CBRE.